0 879 visningar

5 svar

Behöver hjälp att sortbestämma denna kremla

Qenc

15 jul 2021 kl. 20:12

Funnen i mossig och ljus tallskog i Gästrikland.
Nu låter jag säkert lite dum men den doftar svamp
Kände ingen smak, inte alls någon skarp/kryddig smak.

1

Jan A Uppsala

15 jul 2021 kl. 22:21

Till att börja med tycker jag inte alls om ditt sätt att fotografera svampar och beskriva den miljö de lever i. Det är mycket bättre att få se dem i deras riktiga miljö, med den vegetation de lever i – och att få se deras rätta färg!  Under snart 80 års verksamhet i Sveriges skogar har jag nog aldrig sett någon mossig och ljus tallskog! I ren tallskog brukar marken vara täckt av renlavar av släktet Cladonia, inte av mossa!  Men din ”tallskogs-kremla” kan kanske helt enkelt vara en kraftig tegelkremla, en av våra ”främsta” tallskogskremlor! Kolla den – och tänk efter ifall den du skördade var den enda eller en av många! Tegelkremlan har inte så mycket doft och smak, men är dock en åtminstone ganska god matsvamp!  En tämligen typisk egenskap för arten, är att brottytor, foten (invändigt) och skivorna snabbt grånar.

0

Qenc

16 jul 2021 kl. 00:51

Jag får börja med att tacka så hemskt mycket för god kritik, jag uppskattar det verkligen! Jag är relativt ung och nybörjare inom mykologi samt fotografi så har jag mycket att lära! Angående skördeplatsen så är det stenig mark (mindre sten) där en mycket stor majoritet av träden är tall med mycket ljusinsläpp och där marken är täckt av vad jag (möjligen felaktigt) skulle kalla grön mossa, jag får återkomma med bilder om det är av intresse. Trotts att det gått någon timme så grånade inte kremlan vid brottytor samt tryck mot skivorna. Jag inser nu att jag missat att Storkremla ofta kan ha rodnad runt foten. Jag var i samma område 13 juli och hittade möjligen ett yngre exemplar som jag inte vågade äta efter att jag stekt den då smöret i stekpannan färgats rött. Kan det möjligen varit en Storkremla? Jag vågade äta den denna gång då jag läst på mera om kremlor efter ditt svar på min fråga med rubriken “Fett och skivor rödfärgat vid stekning, kremla.” och måste säga att den var mycket god! Jag tror att jag såg fler men äldre exemplar när jag var ute idag men det är svårt för mig att säga då de var i ganska dåligt skick.

1

Joachim Krumlinde

16 jul 2021 kl. 08:27

Att kremlan färgar av sig rött tyder på storkremla, vilket diskuterats i annan tråd här på forumet. Och det är helt ofarligt. Storkremla är i mitt tycke en god matsvamp, men andra kan tycka något annat. Och det du kallar mossa är högst sannolikt någon renlav eller annan Cladonia.

0

Jan A Uppsala

16 jul 2021 kl. 08:36

Är det grönt på marken så är det nog - som du säger - någon mossa. Och visst kan det vara en storkremla - och det är det nog, också den här gången! Och goda kremlor är GODA! Tegelkremla, som jag gissade att det möjligen kunde vara, växer främst i lavrika tallmarker och är en mycket vanlig och ätbar art. Lycka till med kremlorna och allt annat!

0

Qenc

16 jul 2021 kl. 08:41

Ja, jag ser nu att jag även fick svar från dig i den tidigare tråden och får tacka så mycket för svaren! Jag tyckte det var intressant att smaken gick från ingen till väldigt god vid tillagning.
Jag tänkte jag skall åka ut och ta en bild på min “mossa” idag, jag förstår nu att det är viktigt med alla sådana detaljer och skall ta med den kunskapen till nästa gång jag hittar en svamp jag behöver hjälp med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone