0 535 visningar

16 svar

vedplätt ?

Lena M

30 sep 2006 kl. 08:42

Jag förmodar att många av er förbereder en dag i skog och mark. Ha en god tur!
Dessa tre stubbsvampar såg jag igår, varav jag tror att den första heter vedplätt
Den vita, knottriga var som skummgummi i konsistensen.
Och den tredje med alla gröna var bara så fin. Är det någon som kan namnge dem.

0

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 10:19

Den övre är vargmjölk, den i mitten troligtvis pulverticka, och slutligen violticka.

0

Lena M

30 sep 2006 kl. 10:34

Tack Annika, då behöver jag inte fundera över dessa mera.
Förstår, att du också kan mycket om svamp när man läser svaren på inläggen.

0

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 10:37

åhh, mjag önskar oxå att jag kunde gå ut i skogen idag…men sjukt barn & arbetande make, så jag får snällt sitta här och insupa kunskap! Ja, Annika verkar onekligen påläst & kunnig!

0

Gula

30 sep 2006 kl. 10:39

Den sista i raden, stubben med alla gröna “balkonger” är verkligen fin! Av någon anledning kom jag att tänka på Turning Torso…8)

0

Lena m

30 sep 2006 kl. 10:43

Anette, om några dagar kan du ut och fynda, med en expert dessutom, det måste vara spännande.

0

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 10:54

..tack Lena och Annette…största glädjen är att se när allt fler får upp ögonen för det som finns att upptäcka…och tips till dig Annette som har barn - du vet väl att det går att färga med svamp, och göra papper av svamp, och göra egna suddgummistämplar med svampmotiv…lite rolig svampsysselsättning när regnet strilar från ovan och när man har små däppta däsor som droppar inomhus..:-)...

0

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 10:58

Hur gör man papper????? Vi har höstblåsor :=) Men vi kan forfarande smaska i oss den sedan tidigare plockade svampen…Sen vet jag ju att jag snart skall ut igen…och förhoppningsvis med den eminente herren Franco :=)

0

Göra papper av svamp

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 11:16

..köp dig en liten handbok från något företag som säljer hobbyprylar, typ Panduro m.fl. De säljer även tillbehören du behöver så som ramar, platsvagga etc. Själva tillverkningen går till på samma sätt som när man gör pappersmassa av gamla tidningspapper, men man använder svampa istället och vars hyfsystem har den struktur som binder ihop på ett bra sätt - olika vedväxande tickor typ fnöskticka med flera arter, tyvärr har jag inte listan i närheten men ska gräva fram den vid tillfälle. Det går att prova sig fram och beroende på vilken svamp man använder och skickligheten att få det att hålla ihop så blir svamppapperet olika fint på ytan. För ytterligare effekter och färg så kan man ävan ha i färgsvampar i massan. Man skär, river, kör i mixer, blandar med vatten, pressar och pressar, låter torka och glädjs åt vad man åstadkommit..:-)..finns ett par svampkonsulenter som är otroligt skickliga på det här, tillverkar tavlor, lampskärmar etc…

0

Tillverka suddgummisvamp

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 11:33

..till Annette - jag var på kurs i Kyoto Botanical Garden i Japan, resultatet av suddgummisvampstillverkningen ser du på bild, skitkult helt enkelt!

0

Göra papper av svamp

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 11:34

OK, papper brukar jag göra till jul mm ska ha svamp i åtanke :=) Tack för tipset!

0

Tillverka suddgummisvamp

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 11:35

Verkligen annorlunda…vilken grej du har varit på :=)

0

Tillverka suddgummisvamp

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 11:43

..anledningen var att vi (Hans Marklund/Nya Svampboken), Stig Norell, Doris Karlsson och Elisabeth Bååth vid Umeå Universitet) sökte medel från Svensk-Japanska institutet för erfarenhetsutbyte mellan våra länder när det gäller svampodling, pedagogik i svampkunskap som folkbildning vs universitetsstudier…en riktig höjdarresa och rejäl rundtur - besökte svampodlare, odling av lackticka, svampplockarklubbar m.m., caraokeekvällen med japans främste svampodlare som då, 1999 omsatte 200 miljoner USD, är nåt vi sent kommer att glömma…Que Sera Sera..:-)...

0

Tillverka suddgummisvamp

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 11:47

Fullkomligt hysteriskt kul förmodar jag att det var :=) lackticka vad är det?

0

Tillverka suddgummisvamp

Gula

30 sep 2006 kl. 12:01

Vad använder dom lacktickan till, Annika?

0

Tillverka suddgummisvamp

Tony S

30 sep 2006 kl. 13:10

Det går att köpa te gjort på lackticka, men det finns kanske fler användningsområden för den.

0

Reishi muschroom - lackticka

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 19:03

Enligt mycket gammal österländsk naturmedicin benämns lacktickan Ganoderma Lucidum som Reishi - Herb of Spritual Potency and Medical Wonder, den enligt kineserna legendariska odödlighetens svamp. Den används i förebyggande syfte mot allehanda krämpor, värk, cancer, allergier etc. Används färsk i soppa och stuvning eller torkad i te men även som tonic/läsk. I Japan är odlingen omfattande för kommersiell försäljning. Litteratur på engelska finns t.ex. Reishi Mushroom/Terry Willard och massor av info finns på nätet. Bifogar några bilder tagna 1999, en från odling, två i skyltfönster till salu och en liten påse med 4 sacketter som jag köpte på ett japansk apotek - en förpackning med 20 påsar för 350 kr. Som kuriosa kan nämnas att bredvid på hyllan såldes mald renhorn från Sverige..800 kr för en pytte-pytteliten burk…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone