När jag var ute med hunden i morse så såg jag att många av honungsskivlingarna i skogen blivit helt vita och frostiga… Det var dessutom “frost” på marken runt dem. Av ren nyfikenhet så undrar jag nu om de är angripna av något (mögel tex) eller om det helt enkelt är så att den sporar av sig det vita?
Ja, som Franco säger har honungsskivlingen vita sporer som kan bildas i stora mängder och därmed blir synliga för blotta ögat.
Bifogar en bild där man kan se att hattar som växer strax under andra hattar har blivit vitfärgade av nedfallande sporer.
Honungsskivling
Det går inte att få bort honungsskivlingar genom att plocka bort fruktkropparna. Svampmycelet är redan etablerat i den infekterade veden. Om man plockar alla hattar innan de blir spormogna så kan man kanske en aning störa deras förmåga att sprida sig till ny oinfekterad ved, men det finns redan så mycket sporer av honungsskivlingar i luft och skogsmark så det är tveksamt till om det skulle fungera speciellt effektivt.
Träden dör vanligtvis ganska snabbt om fruktkroppar har börjat visa sig, från ett par år och uppåt. Det finns olika arter honungsskivlingar och de är olika aggressiva med avseende på vilken skada de kan göra. Jag är ingen expert på röta och vet inte om du bör låta någon kolla trädet, men kanske någon skogsvetare här kan svara på det?
Vardande jägmästare så kan jag bara råda dig till att låna en “tillväxtborr” på närmaste Skogsstyrelse och borra i trädet långt ner (går ofta inte högre upp än en halvmeter). Om du kan se tydliga årsringar och veden är fast och fin så är det ingen akut fara.
Hittade denna när jag googlade:
http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/Honungsskivling_tot.pdf#search=%22honungsskivling%20och%20skogsmark%22
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.