0 608 visningar

10 svar

Funderar på om detta kan vara rotsopp...

Emily

3 aug 2021 kl. 16:04

Hej!

Tre exemplar av denna svamp växer på små gräsplättar i centrala Malmö. I närheten finns en park där jag också sett ett ex. De verkar växa ihop med björk som är det närmaste trädet för samtliga.

Som ung var sporerna lysande citrongula (tog tyvärr inga bilder ).

Som sagt växer den ihop med björk och det ska tydligen inte rotsopp göra, vilket gör mig fundersam.

Det största exemplaret är närmare 20 cm i hattbredd. Svampen blånar vid såväl snitt som beröring under hatten.

Tacksam för svar

0

Emily

3 aug 2021 kl. 16:04

Och så bilderna som såklart inte kom med. Suck!

0

Emily

3 aug 2021 kl. 16:05

bild

0

Emily

3 aug 2021 kl. 16:06

bild

0

Emily

3 aug 2021 kl. 16:06

bild

0

Jan A Uppsala

3 aug 2021 kl. 16:47

Hur långt är det till ekarna då? Då svamp och “värdträd” hjälps åt, så kan avståndet ibland vara mycket STORT!

0

Joachim Krumlinde

3 aug 2021 kl. 20:04

Det skulle vara roligt att veta vilken park i Malmö det rör sig om. Rotsopp går f ö både med bok och ek. Och det är inte alls alltid som det närmaste trädet är mykorrhizapartnern.

0

Emily

4 aug 2021 kl. 00:27

Tack för svar.

Parken heter Mellanhedsparken, ligger söder om centrum. Har hittat två ex i parken och fyra vid gräsplättar utanför ett flerfamiljshus intill parken.

Jag hittar ingen ek i det närmsta närområdet. Men ev. bok. Samtliga svampar växer som sagt intill björk som jag också upplever som den största trädsorten i och omkring parken. Men parken ligger även intill villaområden där jag inte har koll på alla träd som finns.

(För övrigt huserar Mellanhedsparken en rad olika svampsorter: höst- och vårmusseron, nejlikbroskning, vad jag tror är eldsopp samt eventuellt rotsopp, och så champinjoner såklart!)

0

Emily

4 aug 2021 kl. 00:31

Förresten, hur stort avstånd kan det röra sig om?

0

Joachim Krumlinde

4 aug 2021 kl. 08:22

Mellanhedsparken har jag inte koll på. Men annars är rotsopp rätt vanligt förekommande i Malmö centrala parker och där finns också både bok och ek. Jag vet inte hur stort avstånd som kan vara möjligt men det beror ju på hur långt trädens rötter sträcker sig under jorden.

0

Emily

4 aug 2021 kl. 11:26

Ok. Mellanhedsparken är en mindre park. Har inte sett någon ek här. I de större - som Pildammsparken - växer där säkert ek.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone