Hej! Hittade denna idag och har försökt artbestämma den och det lutar emot sill eller storkremla. Kanske något mer mot storkremla. Den växte blandskog med framförallt gran, någon enstaka tall och Björk här och där i en Värmlandsskog. Tog en bit av de mandelspånsliknande skivorna och smakade på tungspetsen och den är otroligt mild, skulle nästan säga att det inte smakade någonting. Doftar också väldigt milt, lite åt det söta hållet.
Vad tror ni? :)
Tycker det ser ut “mest” som storkremla - men en mild och god
kremla är alltid mycket ätvärd! Här kan du se båda arterna;
https://www.svampklubben.org/aug2006.html
Bra inf om sill-och storkremla, Jan!
Tack för infon! Har du något tips om hur man gör storkremlan mest rättvis vid en tillagning jan? :)
Tyvärr har jag inte kunnat svara förrän nu (och då blir det kanske alltför långt, man får ibland/småningom problem med snabbhet m.m. Men du och ni kommer säkerligen ändå att hinna hitta kremlor! Själv äter jag alla kremlor som smakar milt och gott, men vet efter drygt 75 skördeår i svampmarkerna oftast vilken art det handlar om; kremlor är bland det bästa jag vet. Och vet jag vilken det är, så åker det ibland ner nån lite skarpare också! Många kan nämligen vara aningen skarpa som råa, men blir milda(-re) och mycket goda tillagade, t.ex. tegelkremla, storkremla och kanske ffa grönkremla. Vid tillagning försvinner det ev. skarpa hos dessa (och vissa andra) arter. För länge, länge sen var det mycket kremlediskussioner här på Svampguiden, men nu är DET folket på olika sätt avflyttat till annan ort och (nästan) bara jag är kvar. Intresserade kan ju t.ex. googla på ”svampguiden, kremla, (-or) ev. någon art, svampguiden, tillagning, jan a, uppsala” – eller något annat! Och läs! vad Micke skriver om kremlor här: http://svampguiden.com/kremlor/
Tillagning var en fråga – kremlor gillar jag bäst enkelt tillagade, stuvade eller stekta, utan alltför mycket kryddning, behövs oftast bara smör eller annat gott matfett – och så salt efter ”önskesmaken” som man hittar med åren! Och gott bröd och god, lämplig dryck passar bra till!
Njut av kremlorna, deras smak och konsistens!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.