Ja Hans har rätt, det är snöboll champinjon= agaricus abrutibulbus, med tvärvidgad fot.Med snöboll menar man hattens form när svampen är ung(inte öppen ännu) som påminner en kramad snöboll, innefattar flera närstående arter.Kännetecknas av anis doft och njutbar smak.Det har hänt att jag åt den rå under vandringen i skogen.Den är en av de få svampar som får ätas råa.
Kan man verkligen äta “naturella “snöbollschampinjoner råa? Jag brukar hålla mig till ICA´s odlade om jag vill ha sådana i en sallad. Är dessutom mycket försiktig med att äta snöbollar tillagade på grund av cadmiumhalt. Har ätit “vilda” bara 2 ggr i år trots mängder av dem. Nu verkar de dessutom ha tagit slut här i norra måland
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.