0 327 visningar

8 svar

snöbollar

pfifferling

30 sep 2006 kl. 10:44

kom inte med här är dom

0

Hans Myhre

30 sep 2006 kl. 13:40

Ja, Agaricus abruptibulbus/ Snøballsjampinjong som har utvidet fotbasis.

0

Birgitta F

30 sep 2006 kl. 17:07

Vackert , tror nästan ett grattis är på plats. Kugghjuls-mönster…
Men invänta du en asterisk..

0

pfifferling

30 sep 2006 kl. 20:25

ja det är ju trevligt men jag är också bara nästan säker nu. Stort tack

0

Hans Myhre

30 sep 2006 kl. 20:32

Jeg er sikker. Jeg er soppsakkyndig i Norge men vet ikke hvordan jeg kan få asterixen bak mitt navn her på forumet.

0

Göran H

30 sep 2006 kl. 20:34

Om jag hade släpat hem dessa godingar, hade de redan varit konsumerade, innan några svar anlänt. Varför ? Har ätit dessa champinjoner sedan barnsben.

0

Franco Matli

1 okt 2006 kl. 12:16

Ja Hans har rätt, det är snöboll champinjon= agaricus abrutibulbus, med tvärvidgad fot.Med snöboll menar man hattens form när svampen är ung(inte öppen ännu) som påminner en kramad snöboll, innefattar flera närstående arter.Kännetecknas av anis doft och njutbar smak.Det har hänt att jag åt den rå under vandringen i skogen.Den är en av de få svampar som får ätas råa.

0

Birgitta D

1 okt 2006 kl. 19:51

Kan man verkligen äta “naturella “snöbollschampinjoner råa? Jag brukar hålla mig till ICA´s odlade om jag vill ha sådana i en sallad. Är dessutom mycket försiktig med att äta snöbollar tillagade på grund av cadmiumhalt. Har ätit “vilda” bara 2 ggr i år trots mängder av dem. Nu verkar de dessutom ha tagit slut här i norra måland

0

Bo E

2 okt 2006 kl. 15:34

De råa små snöbollarna du hittar i skogen kan inte på något vis jämföras med de smaklösa på ICA!

Jag plockar dem helst inte i stadsmiljö. men ute i skogen åker de med!
Kan tuggas råa, men ännu hellre gå med i en god sås eller stuvning!
Mums!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone