0 1882 visningar

6 svar

Stolt fjällskivling förväxling

Isabelle

12 aug 2021 kl. 14:44

Hej!

Jag har en fråga ang förväxlingsvamp till stolt fjällskivling. Har plockat stolt fjällskivling ett tag och när jag tittat på förväxlingssvampar har rodnande fjällskivling och olika flugsvampar nämnts. Då jag känner att jag har bra koll på dem har jag inte oroat mig för att plocka.

Tills idag när jag läste om bandad/rödbrun giftfjällskivling som jag absolut inte vill plocka. Har därför följande frågor:

1. Vad finns det för säkra kännetecken som skiljer dem åt?

2. Varför är det en förväxlingsvamp som nästan aldrig tas upp? Är det för att den är så sällsynt?

Supertacksam för svar :)

0

Jan A Uppsala

12 aug 2021 kl. 16:22

Den giftiga är en flera cm stor, pucklig krake som sägs finnas i södra landet. Inte heller något annat i utseendet borde kunna göra en förväxling möjlig. Någon som sett den kan kanske verifiera!

1

bra svar

Joachim Krumlinde

12 aug 2021 kl. 17:37

Rodnande fjällskivling delas numera in i tre arter varav en anses vara (svagt) giftig men inte heller de andra två arterna är kulinariska höjdare. Den art du nämner, rödbrun giftfjällskivling, är en av en handfull arter som är mer eller mindre giftiga, vissa mycket giftiga. De är alla små och bär inte mycket likheter med den stolta.

0

Isabelle

12 aug 2021 kl. 19:04

Okej tack! Hade svårt att ens hitta bilder på den. Men det borde alltså inte vara någon förväxlingsrisk? Saknar giftfjällskivlingen precis som den rodnande också vattrad fot?

0

Joachim Krumlinde

12 aug 2021 kl. 19:47

Bildgoogla på Lepiota brunneoincarnata (t ex). Det finns knappast några likheter mellan denna och stolt fjällskivling.

1

TommyD

13 aug 2021 kl. 07:38

Artfakta brukar var en bra källa till bilder:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/4851/galleri?&src=2&class=128

0

Isabelle

13 aug 2021 kl. 08:48

Tack, det där var ju superbra bilder. Inte orolig för att förväxla längre :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone