Hej!
Jag har en fråga ang förväxlingsvamp till stolt fjällskivling. Har plockat stolt fjällskivling ett tag och när jag tittat på förväxlingssvampar har rodnande fjällskivling och olika flugsvampar nämnts. Då jag känner att jag har bra koll på dem har jag inte oroat mig för att plocka.
Tills idag när jag läste om bandad/rödbrun giftfjällskivling som jag absolut inte vill plocka. Har därför följande frågor:
1. Vad finns det för säkra kännetecken som skiljer dem åt?
2. Varför är det en förväxlingsvamp som nästan aldrig tas upp? Är det för att den är så sällsynt?
Supertacksam för svar :)
Rodnande fjällskivling delas numera in i tre arter varav en anses vara (svagt) giftig men inte heller de andra två arterna är kulinariska höjdare. Den art du nämner, rödbrun giftfjällskivling, är en av en handfull arter som är mer eller mindre giftiga, vissa mycket giftiga. De är alla små och bär inte mycket likheter med den stolta.
Artfakta brukar var en bra källa till bilder:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/4851/galleri?&src=2&class=128
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.