Hej!
Blev glad när jag hittade den grå svampen, i tron att jag nu till slut hittat en ostronmussling. Sen, en bit bort hittar jag den bruna och blir förvirrad, är det också en ostronmussling?
Grå, på gran
Ljusbrun, med lite fläckar, bok
Båda i Nordvästra Skåne.
Vad är det jag hittat?
Mvh Tom
På bild 1 och 2 är det någon ostronmussling (”vanlig eller blek, båda ätliga och goda) men på bild tre är det någon annan mussling, vet inte vilken. Mig veterligen växer ostronmussling bara på lövträd och vanligen i taktegellagda klungor och inte enstaka.
Jag kanske var lite förhastad med mitt svar…
Hängde nog inte riktigt med i beskrivningen av färgerna, vilka du tyckte var bruna eller grå…menar du att den undre är densamma som på mittenbilden och att det är den som växer på gran? I så fall blir jag osäker. Om färgen på den tredje bilden stämmer med verkligheten tycker jag att det är fel färg på skivorna för att vara ostronmussling. Men ostronmussling är annars mycket variabel vad gäller färgen på hatten.
Intressant att ostronmussling förekommer även på gran! Det är väl inte så vanligt?
1. Den första bilden visar en Pleurotus-art, ostron- eller blek ostronmussling, ätlig.
2. Bild 2-3 visar en art i släktet Lentinellus, troligen bävermussling/björnmussling! Den är inte ätlig, vanligen brännande skarp i smaken (hoppas du inte hunnit äta). Notera den brunludna hattmitten, och de grova fårorna på hattöversidan, som är bra kännetecken.
Vid en “forn” svampexkursion i Fiby urskog med Uppsala Svampklubb kunde jag visa ostronmussling på liggande gran. Tror det ska finnas bilder här på Svampguiden. HvE var också med och fick se. Har också sett och här visat den på granrötter på en stig. Men vanligt är det inte!
I den här tråden - en bit ned, nämns Fiby-fyndet - och en del annat…
http://svampguiden.com/forum/visa/84501
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.