0 853 visningar

14 svar

Ostronmussling,

Tom

15 aug 2021 kl. 21:19

Hej!
Blev glad när jag hittade den grå svampen, i tron att jag nu till slut hittat en ostronmussling.  Sen, en bit bort hittar jag den bruna och blir förvirrad, är det också en ostronmussling?
Grå, på gran
Ljusbrun, med lite fläckar, bok
Båda i Nordvästra Skåne.
Vad är det jag hittat?
Mvh Tom

0

Tom

15 aug 2021 kl. 21:20

Bild2

0

Tom

15 aug 2021 kl. 21:20

Bild 3 på den bruna

0

HLilja

15 aug 2021 kl. 21:28

På bild 1 och 2 är det någon ostronmussling (”vanlig eller blek, båda ätliga och goda) men på bild tre är det någon annan mussling, vet inte vilken. Mig veterligen växer ostronmussling bara på lövträd och vanligen i taktegellagda klungor och inte enstaka.

0

Tom

15 aug 2021 kl. 21:36

Tack!
Hmmm bild 3 är en av de bruna underifrån.
De bruna hade extremt liten fot, och jag skar visst av den lilla fot den hade.
Vad är det med bild 3 som inte känns ostronmussling?

0

C-J

15 aug 2021 kl. 21:37

Ostronmussling kan växa på barrträd.

0

Joachim Krumlinde

15 aug 2021 kl. 21:47

Jag tror det är ostronmussling på alla bilderna. Lite brun på lamellerna är nog ålder. Och den kan växa på gran också.

0

HLilja

15 aug 2021 kl. 21:51

Jag kanske var lite förhastad med mitt svar…
Hängde nog inte riktigt med i beskrivningen av färgerna, vilka du tyckte var bruna eller grå…menar du att den undre är densamma som på mittenbilden och att det är den som växer på gran? I så fall blir jag osäker. Om färgen på den tredje bilden stämmer med verkligheten tycker jag att det är fel färg på skivorna för att vara ostronmussling. Men ostronmussling är annars mycket variabel vad gäller färgen på hatten.

0

HLilja

15 aug 2021 kl. 21:53

Intressant att ostronmussling förekommer även på gran! Det är väl inte så vanligt?

0

Tom

15 aug 2021 kl. 22:00

0

Tom

15 aug 2021 kl. 22:11

Alltså såhär var det :)
Brun = bok = bild 2 och 3
La in en bild till på hela gänget, båda sorterna.
Tack för alla svar, grymt forum!

2

bra svar

Michael Krikorev

16 aug 2021 kl. 01:18

1. Den första bilden visar en Pleurotus-art, ostron- eller blek ostronmussling, ätlig.

2. Bild 2-3 visar en art i släktet Lentinellus, troligen bävermussling/björnmussling! Den är inte ätlig, vanligen brännande skarp i smaken (hoppas du inte hunnit äta). Notera den brunludna hattmitten, och de grova fårorna på hattöversidan, som är bra kännetecken.

0

Jan A Uppsala

16 aug 2021 kl. 08:34

Vid en “forn” svampexkursion i Fiby urskog med Uppsala Svampklubb kunde jag visa ostronmussling på liggande gran. Tror det ska finnas bilder här på Svampguiden. HvE var också med och fick se. Har också sett och här visat den på granrötter på en stig. Men vanligt är det inte!

0

Tom

16 aug 2021 kl. 09:37

Tack forumet, ni räddade mig från halsbränna, magont etc!
Inga bävermusslingar förtärda.

0

Jan A Uppsala

16 aug 2021 kl. 11:03

I den här tråden - en bit ned, nämns Fiby-fyndet - och en del annat…
http://svampguiden.com/forum/visa/84501

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone