Väldigt försiktig med vita svampar. Men då missar man ju en hel del också. Vill lära mig mer. Denna smakar tydligt mandel, gulnar vid tryck, ingen strumpa. Detta måste väl ändå vara en champinjon?
Tack snalla for svar!
Men bara för att det är en champinjon är det inte säkert att den är lämplig att äta. Det finns t ex giftchampinjon som gulnar vid tryck, vilket många andra champinjoner också gör. Men jag TROR inte att giftchampinjon luktar mandel…rätta mig om jag har fel.
Jag rekommenderar absolut champinjoner om du vill lära dig lite mer än nybörjarsvampar. De är lätta att känna igen som grupp men lite knepigare att artbestämma.
Läs om dem här på svampguiden http://svampguiden.com/champinjoner/ och i Holmbergs och Marklunds Nya Svampboken t ex.
Det bästa tipset jag känner till för champinjoner vid osäkerhet angående ätbarhet (verkar vara en hangup för flera här) är att steka den. Det vill säga, man behöver först och främst redan identifierat att det 100% är en champinjon. Då får man enklare svar på frågan om det är en ätlig eller oätlig.
Luktar det gott - Ätlig.
Luktar det kemiskt/tvättmedel - Oätlig.
Således kan man plocka och äta de champinjoner som gulnar vid hantering och inte bara är ätbara utan supergoda om man bara har “köpechampinjoner” som referens.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.