0 853 visningar

5 svar

Nyfiken på denna vita svamp...

Emily

20 aug 2021 kl. 18:52

Hej, är nyfiken på vad detta kan vara. En vit svamp som verkar övergå något i gult, kanske med åldern.

Mina eftersökningar gav mig druvfingersvamp, men den är ju rosa. Och svampen på bilden ser liksom ut som att det rinner från den - eller kanske som om den smälter – om man kollar nära. Tycker den ser häftig ut.
Man kan plocka av delar och då syns det att de har någon slags fot som det grenar ut sig från.

Exemplaren växer på en gammal förmodad ekstam som fallit för många år sen. Omgivningen är mestadels bok, björk och så enstaka ek i Skåne, Bökeberg.

1

bra svar

C-J

20 aug 2021 kl. 19:26

Koralltaggsvamp.

0

Emily

20 aug 2021 kl. 21:33

Tack C-J. Man fattar verkligen varför den kallas för Koralltaggsvamp!

0

C-J

20 aug 2021 kl. 21:58

Rödlistad och signalart. Du kan nog hitta fler rara arter i området om du letar lite :)

0

Emily

20 aug 2021 kl. 22:51

Ja. Jag såg det när jag gjorde research nu. Vi hittade även oxtungesvamp och dynstinksvamp. Just de två har vi även hittat på annat håll här i Skåne.
Hittade även andra, mindre svampar som jag inte känner igen - så kan säkert råkat på nåt annat sällsynt utan att veta om det.

0

Emily

21 aug 2021 kl. 13:44

Ytterligare en fin bild på denna svamp. Eventuellt med sprängticka som syns längre bak på stocken. Läste nämligen att Koralltaggsvamp trivs där sprängtickan redan varit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone