Hej, är nyfiken på vad detta kan vara. En vit svamp som verkar övergå något i gult, kanske med åldern.
Mina eftersökningar gav mig druvfingersvamp, men den är ju rosa. Och svampen på bilden ser liksom ut som att det rinner från den - eller kanske som om den smälter – om man kollar nära. Tycker den ser häftig ut.
Man kan plocka av delar och då syns det att de har någon slags fot som det grenar ut sig från.
Exemplaren växer på en gammal förmodad ekstam som fallit för många år sen. Omgivningen är mestadels bok, björk och så enstaka ek i Skåne, Bökeberg.
Tack C-J. Man fattar verkligen varför den kallas för Koralltaggsvamp!
Ja. Jag såg det när jag gjorde research nu. Vi hittade även oxtungesvamp och dynstinksvamp. Just de två har vi även hittat på annat håll här i Skåne.
Hittade även andra, mindre svampar som jag inte känner igen - så kan säkert råkat på nåt annat sällsynt utan att veta om det.
Ytterligare en fin bild på denna svamp. Eventuellt med sprängticka som syns längre bak på stocken. Läste nämligen att Koralltaggsvamp trivs där sprängtickan redan varit.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.