Diana, tyvärr ingen matsvamp.
Vte ej om din avbildad fingersvamp är Gulfingersvamp.Numera oätlig(många får diarree) plus att det lätt kan förväkslas med de giftiga fingersvampar.Du kan testa den, men ingen till barn och äldre, dom är känsligare.Din ex. verkar vara lite för gammal och då kan den också vara bitter.
Du hittar säkert fler yngre exemplar om du tittar noga.
Lukta och smaka en liten bit (spotta ut smakprovet) Smakar det mildt är den ätlig. Men som sagt det finns många olika fingersvampar som ej är kartlagda så var försiktig.
Själv har jag prövat några gången. Tycker dom är goda och jag har inte fått några besvär. Själv känner jag mej ganska lugn. Den lömska sorten ska tydligen inte finnas här i Norrland.
Har försökt tidligare att fråga här på forumet om fingersvamp, men folk verkar inte vilja ge goda råd om den. Skulle jättegärna vilja veta om den går att torka?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.