0 706 visningar

8 svar

Vad har vi hittat!

Emanuel

30 sep 2006 kl. 17:43

I en skog med mestadels tall & bok fann jag och husse idag denna enorma skapelse. Några mindre stod också bredvid, någon en bit upp på en stam. Husse tror därför det kan röra sig om någon slags ticka, men jag är tveksam. Har du någon aning om vad detta är och isåfall om vi kan sätta tänderna i den eller inte. Den doftar i vart fall friskt och är den ätlig har vi mat för en vecka!

Tack på förhand /
Charlie med husse

0

Evus

30 sep 2006 kl. 18:00

Hej Charlie.
Vad fin du är!!! Och vilken härlig “svampfamilj”.

Jag kan inte hjälpa dig tyvärr, men du får säkert svar snart av någon av alla duktiga svampkännare här.

0

Lill

30 sep 2006 kl. 18:59

0

Maric

30 sep 2006 kl. 19:15

Matte har ingen aning utan håller med Evus, ni får säkert svar på frågan.
Men måste säga att du var mig en stilig liten Charlie. *Blink*
Hälsningar från Mitzi

0

Michael Krikorev

30 sep 2006 kl. 19:26

Det ser ut att kunna vara en korallticka:
http://www.mushroomexpert.com/grifola_frondosa.html
http://svampklubben.org/korallticka050925.html
Den är ätlig men ganska ovanlig, kallas “Hen of the woods” på engelska för att konsistensen påminner om hönskött. Vet inte hur man bäst tillagar den.

Du har komprimerat bilden lite för hårt så man kan inte se några detaljer. Jätteticka kan vara snarlik men har mer brun hatt och svartnar i köttet när den blir gammal och skadad.

0

Emanuel

30 sep 2006 kl. 21:00

Tack för givande svar, det verkar absolut vara korallticka. Synd att vi inte hade kamera med oss i skogen så att vi kunnat låta den stå kvar. Vi får trösta oss med att det trots allt står några praktfulla exemplar kvar.
(Bifogar en något bättre bild.)

0

ojoevgkojg

4 feb 2021 kl. 14:23

när ni ändå har plockat en kan ni väl sätta tänderna i den

0

C-J

5 feb 2021 kl. 08:58

Kan vara lite sent att äta… om nu inte svampen varit i frysen i 14 år… men även då skulle jag säga att den inte är så bra… : )
Ja, fint ex av korallticka hur som helst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone