I min svampskog i sydöstra Skåne har många svampar fått en ljusblå prickig beläggning, som ser ut som mögel. Det finns på små som stora trattkantareller, trumpetsvamp och många andra sorter. Är det fler som har sett detta och vet vad det kan vara?
Du har inte fått något svar på din fråga, därför lyfter jag upp den igen. Var på mitt trattkantarellställe på Söderåsen idag. Alla kantarellerna ( även de små) var svart-blå med en vit beläggning.På ett annat ställe såg jag samma sak på icke matsvampar. Detta har jag inte sett förut, åtminstone inte på trattisar.
ja det er også sådan mine tratisser ser ud. Hvad er det og kan man håbe på at det forsvinner så man kan plukke igen senere på året? http://svampguiden.com/forum/visa/27565
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.