0 653 visningar

9 svar

Ljusblå beläggning på svamp

Brita Andersson

30 sep 2006 kl. 17:46

I min svampskog i sydöstra Skåne har många svampar fått en ljusblå prickig beläggning, som ser ut som mögel. Det finns på små som stora trattkantareller, trumpetsvamp och många andra sorter. Är det fler som har sett detta och vet vad det kan vara?

0

Birgit H

30 sep 2006 kl. 20:23

Du har inte fått något svar på din fråga, därför lyfter jag upp den igen. Var på mitt trattkantarellställe på Söderåsen idag. Alla kantarellerna ( även de små) var svart-blå med en vit beläggning.På ett annat ställe såg jag samma sak på icke matsvampar. Detta har jag inte sett förut, åtminstone inte på trattisar.

0

Lena B

30 sep 2006 kl. 21:47

I den skog jag var idag såg jag många stenar med en blå-aktig beläggning som jag aldrig sett förr. Inte den vanliga grön-aktiga beläggningen.
Fanns däremot inte på svamparna.

0

Tina Nordberg

1 okt 2006 kl. 00:02

Hej,

dessa irriterande prickar såg jag idag på Trattkantareller, Pepparriska, Storkragskivling.

0

freya

1 okt 2006 kl. 14:45

har lige været ude i “min” skov, hvor tratisserne var på vej….men nu er de og mange andre svampe også angrebet af det samme. Hvad er det???

0

Foto?

Brittis

1 okt 2006 kl. 18:03

Är det ingen av er som fotat dessa blå prickar?

0

Ann

2 okt 2006 kl. 07:13

Samma här, nästan alla såg ut som om dom hade blivit spraymålade med ljusgrå färg. en del svampar var hela täckta, en del halva, och på dom flesta så fanns det under på marken också runtom svampen. jättekonstig såg det ut.

0

Brita Andersson

2 okt 2006 kl. 09:19

Brittis, det finns bild under rubriken “Hjälp - skogen möglar.” Inlägget är daterat 2006-09-29.  Birgitta F har tagit bilden.

0

Tina Nordberg

2 okt 2006 kl. 09:26

Igår var nästan alla arter i skogen hemmavid prickiga. Det värsta av allt var att årets första blomkålssvamp var full av dessa j——-a pärlor. Inte en enda typ av spindling eller Lakritsriska som finns i miljoner hade råkat illa ut.

0

freya

2 okt 2006 kl. 11:13

ja det er også sådan mine tratisser ser ud. Hvad er det og kan man håbe på at det forsvinner så man kan plukke igen senere på året? http://svampguiden.com/forum/visa/27565

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone