Jag var och hjälpte Morsan att bryta upp några träplankor på landet pga att hon inte längre har styrkan till sånt arbete. Detta är i Göteborg, västra frölunda. Jag bröt upp plankorna och såg ett par röksvampar men bakom löven så växte några små och långa svampar fram, det har regnat förra veckan som in i bänken och har varit allmänt fuktigt. Jag doftade på svampen och fick bara en jordig doft samt unket träd. Svampen växer i jord och det är moss och gräs beläggning på tomten.
Troligen en trådskivling i släktet Inocybe. Om foten är så violett upptill som det ser ut på bilden så kan det vara violtråding, Inocybe cincinnata: https://artfakta.se/artbestamning/taxon/inocybe-cincinnata-4572/galleri?&src=2&class=128
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.