0 1342 visningar

7 svar

Taggticka ?

Alf Pallin

30 sep 2006 kl. 18:10

Undrar bara om det här är taggticka,

0

Michael Krikorev

30 sep 2006 kl. 19:13

Ja det ser ut att vara taggticka. Den har en speciell doft som en del tycker påminner om vanilj, andra med dragning åt skaldjur. Konstiga referensdofter kan tyckas, men som tidigare diskuterats så är det svårt att beskriva dofter eftersom vi upplever dem ganska olika.

0

Alf Pallin

30 sep 2006 kl. 19:18

Tack Michael för svaret, tyckte också själv att svampen hade en lukt som påminde om vanilj, tycker det är svårt att avgöra vad en svamp luktar.

0

Nina A

1 okt 2006 kl. 18:18

Tjoho vad bra nu vet jag vad de heter! :D
också funderat över de vaniljglassdoftande svamparna(hittat dom i stora mängder i “min” skog)
:D

0

Nancy

1 okt 2006 kl. 22:13

Hej Michael! Har en fråga till dig . Ticka ska ju ha rör inte tagga under hatt enl min bok.Varför kallas taggticka ? Jag har säker trott att dessa är taggsvampor.Finns det någon annan som kan fråga är jag också mycket tacksam för svar.
MVH!

0

Michael Krikorev

1 okt 2006 kl. 23:23

Hej Nancy, en del tickor har porer som är oregelbundna och uppslitsade vilket gör att de kan se ut som taggar. Taggtickans “porer” ser mer ut som taggar eller tänder, därav namnet.

0

Trumpelisa

2 okt 2006 kl. 12:24

Hm, tror att jag också plockat taggticka i tron att det var taggsvamp. Är taggtickan giftig?

0

Taggticka ätbart

Carmen-Maria

31 jul 2017 kl. 14:34

är taggticka ätbart?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone