0 1102 visningar

9 svar

Gulkremla eller senapskremla?

Sannisan

25 aug 2021 kl. 11:54

Hittade denna kremla söder i om Stockholm i blandskog, undrar om någon kan ge tips på vilken sort av de gula kremlorna de rör sig om. Foten är inte spröd utan fast.

0

Jan A Uppsala

25 aug 2021 kl. 12:09

Det är nog/säkerligen en tegelkremla! Tallsvamp med ganska tidigt grånande fot.

0

HLilja

25 aug 2021 kl. 12:23

Men om man funderar på om det är senapskremla eller något annat kan man smaka lite och spotta ut. Senapskremlan är skarp.

0

Jan A Uppsala

25 aug 2021 kl. 12:38

Också unga tegelkremlor kan vara tämligen småskarpa, så utseendet är ett bättre kännetecken.

0

Michael Krikorev

25 aug 2021 kl. 14:00

Det kan vara gulkremla, om den är mer gul än bilden visar. Det grånande köttet är typiskt för bl.a. gul-, tegel- och vinkremla.

Om man kompenserar upp skuggor i bilden och ökar ljusstyrkan ser det mer ut som gulkremla. De intorkade bitarna av björklöv på hatten indikerar att det fanns björk i närheten, vilket är artens värdträd: http://svampguiden.com/art/visa/russula_claroflava

0

Jan A Uppsala

25 aug 2021 kl. 14:37

Björklöv är inte direkt ovanliga i blandskog! Står fast vid att det är tegelkremla.

0

Sannisan

25 aug 2021 kl. 17:28

Tack för svar, jag tycker oxå att den ser väldigt. mycket mer gul ut än vad googlingar på tegelkremla visar. Laddar upp ytterligare en bild som är mer i dagsljus :) Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att ta bild på plats/träd där den växer med !

0

Jan A Uppsala

25 aug 2021 kl. 17:35

Nu är den gul - och då kan jag givetvis inte försvara tegelkremleförslaget - men så såg den inte alls ut tidigare…

0

Michael Krikorev

26 aug 2021 kl. 08:53

Japp, en typisk gulkremla, med den klargula hatten och tydligt blyertsgrå färgen i skador och larvangrepp.

0

Tobias

26 aug 2021 kl. 12:29

Kan tillägga att jag personligen tycker gulkremlan är mycket god! Även om svampböcker inte alltid håller den lika högt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone