Hittade denna kremla söder i om Stockholm i blandskog, undrar om någon kan ge tips på vilken sort av de gula kremlorna de rör sig om. Foten är inte spröd utan fast.
Men om man funderar på om det är senapskremla eller något annat kan man smaka lite och spotta ut. Senapskremlan är skarp.
Det kan vara gulkremla, om den är mer gul än bilden visar. Det grånande köttet är typiskt för bl.a. gul-, tegel- och vinkremla.
Om man kompenserar upp skuggor i bilden och ökar ljusstyrkan ser det mer ut som gulkremla. De intorkade bitarna av björklöv på hatten indikerar att det fanns björk i närheten, vilket är artens värdträd: http://svampguiden.com/art/visa/russula_claroflava
Tack för svar, jag tycker oxå att den ser väldigt. mycket mer gul ut än vad googlingar på tegelkremla visar. Laddar upp ytterligare en bild som är mer i dagsljus :) Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att ta bild på plats/träd där den växer med !
Japp, en typisk gulkremla, med den klargula hatten och tydligt blyertsgrå färgen i skador och larvangrepp.
Kan tillägga att jag personligen tycker gulkremlan är mycket god! Även om svampböcker inte alltid håller den lika högt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.