Dagens okända fynd som jag önskar identifierad. Växte i granskog i Tromsö på marken på barr (saprofyt), urnupna skivor. Har god svamplukt men jag har inte smakat på den.
Det är en spindelskivling och absolut ingen matsvamp. Finns över 500 spindlingar i landet och de flesta svåra att artbestämma. Om du gör ett “kyssprov”, dvs pussar på svampen med fuktade läppar så känner du om hatthuden smakar bittert, i så fall kan det vara någon av våra gallspindlingar (C. vibratilis s.lat.).
Tack för svar Michael. Interessant metod, att pussa svampen som test, ska prova!
Några tiotals meter bort från denna svamp hittade jag en Rimskivling, den är väl också besläktad med spindlingarna men en mycket god matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.