Jag hittade dessa 3 knubbiga soppar i samma gräsmatta. Den lilla växte en bit bort från de andra två. De två större har jag identifierat som eldsopp, men den mindre har varken spår av något rött nät på foten eller någon röd linje intill rörlagret. Hatten är också ljusare till färgen. Däremot blånar den lika kraftigt som de två större, säkra eldsopparna.
Den lilla luktar gott, som Karl Johan. Svårt art jämföra då de två större är väldigt larvätna, men skulle tro att lukten är liknande från början.
Några bud?
Glömde tillägga:
De två säkra eldsopparna växte mellan hästkastanj och ask, den andra i närheten av ek några tiotal meter bort. Detta var alldeles nyss så jag fick inga bra bilder på plats.
Ny gissning
Butyriboletus appendiculatus, bronssopp
Det mesta stämmer överens med beskrivningar av denna. Tur att det fanns exemplar kvar utöver den lilla jag tog, ifall det är denna. Rödlistad.
Ja, två eldsoppar, och den med gul fot är troligen rotsopp. Vanligtvis är den bitter i smaken (inte alltid dock), har du provat tugga en liten bit?
http://svampguiden.com/art/visa/boletus_radicans
Rotsopp ser ut att passa väldigt bra. Hattfärgen stämmer bättre.
Smakade nu. Den är lite bitter, inte mer än kaffe eller öl. Annars god smak, som Karl Johan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.