Var i skogen idag och hittade massa kul. Men undrar vad detta är?
Jag har mina funderingar men vore kul o höra om jag har rätt.
på en bilden är det tre likadana till vänster, vilket jag tror är brunsopp, blånar under hatten och i köttet, brun ovanpå, lite ljusgul annars i köttet innan det blånar. gula rör på undersidan, tämligen smal fot. till höger om den tror jag det är en stenmurkla???
på den andra bilden har jag verkligen ingen aning, letat men inte hittat några liknande svampar, såg massor av dessa i skogen och blev nyfiken.
till vänster en ganska gul/ljusbrun-gul aktig svamp, smal medlfast fot, påminner lite om något slags bröd på ovansidan, under hatten finns varken taggar, skivor eller typiska rör, istället är det mer som något slaggs nät, påminner om rör, men mer som ett tjockt nät i utseendet.
till höger om den en orangebrun svamp med skivor under, väldigt platt och spänstig, lite torr, men det kanske beror på vädret. Växte också i massor utbrett i klungor. allt i stockholmstrakten. den vänstra mellan stora stenar ovanpå ett berg i mossa den oranga till höger fanns lite mer överallt känndes det som längst stigarna.
-Brunsopp var ju det jag trodde, det som gör mig septisk är att på bilderna tycker jag foten ser lite grövre ut mot dom jag har hemma.
-Brun hattmurkla, hittar ingen bild på den, skall googla lite för den verkar inte finnas med i registret här.
-Örsopp tror jag det är, verkar stämma jättebra, just hatten är som skummgummi och jätteelastisk och kan krama ihop hela svampen utan att den spricker.
-Pepparriska, aha är det så den heter, men den verkar ju giftig innan kokning, så förstår varför så många stog kvar och dom var så fina allihop.
tackar tack, kul o få veta lite om vad man hittat.
jag googlade och hittade mer info om den på både hattmurkla och biskopsmössa som tydligen var det gamla namnet på den.
Avrådan på att äta den då man inte säkert kan få bort giftet. Nu hade jag väl ändå inte tänkt äta dom utan var mest nyfiken på vad det var för filurer. men tack ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.