1 684 visningar

13 svar

Vilken svamp?

HelenaB

28 aug 2021 kl. 21:13

Vilken skönhet kan detta vara? Kalkrik lövskog med inslag av gran i Västergötland.

0

HelenaB

28 aug 2021 kl. 21:21

Så här ser den ut undertill.

0

Jan A Uppsala

28 aug 2021 kl. 21:29

Någon av korktaggsvamparna, Hydnellum, kanske zontaggsvamp. Din bild är lite “våtblank”.

1

Pär Hj

29 aug 2021 kl. 08:04

Den ser ut att ha porer undertill, inte taggar. Jag röstar på någon ticka.

0

Jan A Uppsala

29 aug 2021 kl. 09:23

Den har tydliga, små taggar!

0

Jan A Uppsala

29 aug 2021 kl. 11:21

Sorry, fnn HAR porer och kan då vara t.ex en skinnticka av ganska ovanligt utseende!

1

Amadeusullenius

29 aug 2021 kl. 13:02

Får jag smita emellan här och fråga vad som kännetecknar en kalkrik skog? Kan man se om ett skogsområde är kalkrikt? :)

Mvh

0

HLilja

29 aug 2021 kl. 18:06

Intressant fråga Amadeusullenius!
Jag är absolut ingen expert på området, men genom att läsa av vilka växter och svampar som finns och om de är kalkälskande eller kalkskyende går det att lista ut. Är det t ex, som i mina trakter, översållat med vitsippor på våren och om rhododendron trivs är det surt. Finns det istället gott om blåsippor och om man hittar grynsopp under tallarna på höstkanten (som det inte finns där jag bor) är det kalkrikt. Generellt sett. Sedan kan det finnas mindre lokala avvikelser, som t ex en snäckskalbank i annars sura trakter. Då går det att hitta massa intressant just där.

0

Jan A Uppsala

29 aug 2021 kl. 19:13

En hel del kan du hitta på kartor från SGU, t.ex.
https://apps.sgu.se/geokartan/#mappage

0

C-J

29 aug 2021 kl. 20:47

Kolla på vilka träd som finns. Finns det lite större områden med ädellöv såsom lönn, hassel, bok, ask, ek så är det ganska mycket kalk. En enkel regel men sen finns mycket markflora som indikerar kalk/surt. Blåsippan som nämns ovan är bra, gulsippan och gullviva likaså för kalk. Svalörten gillar också kalkrikt. Inom gruppen orkidéer finns flera som gillar kalk men det finns de som även vill ha det lite surare. En annan enkel regel är hur pass utbredd åkermarken är i ditt område… Ja här kan man skriva sidor men nu mina vänner väntar John Blund : )

0

HelenaB

29 aug 2021 kl. 21:12

Tack för svar och intressanta inlägg.

0

Michael Krikorev

30 aug 2021 kl. 00:19

Luddticka är det nog. Växer från granrötter dolda i marken och kan orsaka röta:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/1109

0

Jan A Uppsala

30 aug 2021 kl. 10:48

Googla på ” växter som ph-indikatorer SLU ” så får du en del tips!

0

Jan A Uppsala

30 aug 2021 kl. 10:58

Och jag tror - precis som efter pudeln - att bilden visar ovanligt formade fuktiga skinntickor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone