0 416 visningar

1 svar

Hur ska en ideal svamprunda vara?

Martin

30 aug 2021 kl. 14:00

Hej
Har en kompis som åker ut tidiga morgnar i skitväder för att inte riskera att möta nån svampspion, plockar korgvis med kantareller så han inte orkar rensa allt utan får slänga när det blir dåligt.
Själv är jag tvärtom 18 grader o sol snackar gärna med nån intresserad mestadels hundägare. Jag vill ha en blandad skörd o börjar tröttna (i ryggen) på kantareller efter ett par liter, dagens stora glädjeämne en liten blodriska årets första./Martin

0

HLilja

30 aug 2021 kl. 14:33

Ha ha, ja intresserat fråga!
Förr var jag mer ute för att bara samla, och var hemlig av mig.
Ser andra värden nu. Den största behållningen är att komma iväg och vara ensam där det är tyst och vackert (har stor familj och intensivt jobb) i kombination med att gå på upptäcksfärd i svampskogen. Idag räknade jag inte med att hitta mycket, eftersom det är ganska torrt. Gick dock i ett fuktigt och skuggigt område och där fanns mer än förväntat, jag bara njöt av allt jag såg! Bl a fem sorters flugsvampar de första typ 25 metrarna från bilen och översållat med granblodriska (som jag inte tycker är goda och därför får de stå)
Jag valde bort att plocka karljohan eftersom jag bara tagit med en korg. Gick in för kremlor och kantareller idag. Fick även med lite blek taggsvamp, ett par snöbollschampinjoner, några rimskivlingar och sotvaxingar.
Men som sagt tycker jag det ger nästan lika mycket att bara strosai skogen och upptäcka och TITTA på all svamp som att plocka den. Fast man blir förstås lite extra glad över vissa fina fynd man springer på.
Min pappa däremot är kantarellersamlare, han knatar snabbt mellan sina superställen och ser knappt all annan svamp. Men han hittar mycket, tar väl hand om den och säljer en stor del. Men eftersom vi plockar svamp så olika gör vi det sällan ihop…
Man ser olika värden med det och så kan det väl få vara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone