Hej!
Bor i Lund och undrar vad detta är för en svamp som växer i min trädgård just nu? Den växer under idegran och några thujaliknande barrväxter. De unga exemplaren doftar nästan ingenting. De lite äldre doftar svamp. Jag har smakat en liten bit. Den smakade gott och jag har inte känt mig sjuk eller konstig. När man skrapar på de blir de gula men detta försvinner efter en stund. Har googlat lite och tror att det antingen kan vara klot- eller snöbollschampinjoner men det kan också vara giftchampinjoner. Min fru kastar alltid ut champinjonrens på denna plats. Kan man föröka champinjoner på detta sätt? Det finns gott om dem.
Ja, håller med om giftchampinjon: http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_xanthoderma
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.