0 1039 visningar

5 svar

Karl Johan som smakar illa

Jempa

1 sep 2021 kl. 09:14

Jag har vid två tillfällen i år hittat Karl Johan som jag har har förvällt, smörstekt och saltat. När jag sen smakat på dem så smakar det riktigt illa! Beskt/bittert och går verkligen inte att äta. En av dem var jag osäker på om den kanske var lite snyltingangripen men övriga tyckte jag såg fina ut. Jag har plockat och ätit Karl Johan en hel del tidigare och aldrig upplevt detta. Kan det vara snylting ändå som gör dem så äckliga, trots att det är så litet angrepp? Eller är det nåt särskilt med dem i år? Har som sagt aldrig upplevt det tidigare år och nu två gånger i år. Har inte bett någon annan smaka dem eftersom de smakade så illa - men kan det vara mina smaklökar som fått fnatt?? Jag har inte haft Covid vad jag vet, annars har man ju hört att smaksinnet kan påverkas. Känner ingen skillnad på andra saker jag äter heller. Jag känner mig relativt säker på att det är Karl Johan och inte gallsopp jag plockat, har som sagt plockat en hel del KJ genom åren.

0

Jan A Uppsala

1 sep 2021 kl. 10:30

Om jag är relativt säker (din sista mening), så äter jag inte!

0

Jempa

1 sep 2021 kl. 10:38

Ok väldigt säker då. Helt rätt, jag äter inte heller sånt som jag inte känner mig säker på. Det var mest för att förekomma ev kommentarer om att det skulle kunna vara gallsopp, jag tror verkligen inte det. Det är KJ men det är nånting som gör att de smakar väldigt illa. Nu vet jag inte om jag ska våga plocka KJ mer, de här gångerna har jag bara ätit dem smörstekta men det känns tråkigt om man använder dem i matlagning och så blir hela rätten förstörd.

0

HLilja

2 sep 2021 kl. 07:34

Jag har varit med om, vissa år, att karljohan har haft en besk smak. Inte alla exemplar men vissa. Jag har fått för mig att det hänger ihop med torrt väder/ torr växtplats, men är inte helt säker på att det sambandet stämmer.

0

Michael Krikorev

2 sep 2021 kl. 10:35

Gallsopp kan ibland vara mer lik karljohan än man kan tro, så smaka alltid en bit på den färska svampen på alla ex., speciellt om de är lite ljusare i hattfärgen. Eller ladda upp bilder här för att få en andra åsikt. Har svårt att tro att karlhojan kan bli så pass besk och bitter att den inte går att äta.

0

HLilja

2 sep 2021 kl. 15:42

Ja det jag syftar på är en lätt besk smak, svampen är ätbar men inte fullt lika god.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone