Det är solklara giftchampinjoner: http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_xanthoderma
Ingen idé att försöka få bort dem, går inte utan att gräva bort hela gräsmattan. Njut av hur vackra de är istället.
Ja, människor är konstiga. Att föredra roundup och klorin före några ofarliga och oskadliga svampar är ju inte speciellt smart, varken för människor eller natur. Man blir mörkrädd.
Må så vara om vissa anser mig “Galen” Det köper jag!,. Men jag tycker att folk som anser att det är OK att ha gräsmattan/tomten fullbelamrad med giftchampinjoner är minst lika “galna”
Ingen önskvärd växtlighet har påverkats/Tagit skada av min “behandling!
Därför “bjuder” jag på ännu ett “recept” om än betydligt mildare, som KAN fungera bra i gräsmattor, om svamparna inte alltför många: Spetta hål ca 10-15 cm djupt där svampen/svamparna står, Gör en strong blandning av vatten och Atamon + diskmedel och fyll hålen upprepade gånger med denna blandning.. Vidare håll gräsmattan välgödslad (gärna i överkant) med gräsmattegödning
Lycka till!
Nu är ju roundup cancerframkallande, det är nog främst därför som det blivit förbjudet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.