0 2751 visningar

9 svar

Svamp i gräsmattan

Torgny Larsson

1 sep 2021 kl. 12:25

Hyllie by i Malmö. Sedan 3-4 år allt fler svampar i gräsmattan av champinjon-utseende. Vad är det för svamp, och hur får man bort dem. Nu har vi massor.

0

Jan A Uppsala

1 sep 2021 kl. 14:10

Googla/Sök på t.ex. “svamp i gräsmatta” så får du tips

0

Michael Krikorev

1 sep 2021 kl. 22:39

Det är solklara giftchampinjoner: http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_xanthoderma

Ingen idé att försöka få bort dem, går inte utan att gräva bort hela gräsmattan. Njut av hur vackra de är istället.

0

Ingemar N

2 sep 2021 kl. 00:35

i gräsmattor är det dessvärre nästan omöjligt att bekämpa, utan att också förstöra gräset, Men på bar jord,(runt buskar o.d.) samt i gångar och liknande.. Har jag med framgång använt en strong mix av Roundup och Klorin

0

Anna U

2 sep 2021 kl. 06:30

Ursäkta att jag inte svarar på ursprungliga frågan. Men Ingemar, vilka andra levande arter tog du död på med den ”fina” blandningen. På naturens bekostnad fick du rena svampfria gångar, vad trevligt!

0

Michael Krikorev

2 sep 2021 kl. 10:38

Ja, människor är konstiga. Att föredra roundup och klorin före några ofarliga och oskadliga svampar är ju inte speciellt smart, varken för människor eller natur. Man blir mörkrädd.

0

Jan A Uppsala

2 sep 2021 kl. 10:52

Mitt “googlingstips” (första svaret i tråden) ger svar som visar att galna bekämpningsidéer är svaret på några stackars gräsmattesvampar!

0

D.s.

2 sep 2021 kl. 12:21

Må så vara om vissa anser mig “Galen” Det köper jag!,. Men jag tycker att folk som anser att det är OK att ha gräsmattan/tomten fullbelamrad med giftchampinjoner är minst lika “galna”
Ingen önskvärd växtlighet har påverkats/Tagit skada av min “behandling!
Därför “bjuder” jag på ännu ett “recept”  om än betydligt mildare, som KAN fungera bra i gräsmattor, om svamparna inte alltför många: Spetta hål ca 10-15 cm djupt där svampen/svamparna står, Gör en strong blandning av vatten och Atamon + diskmedel och fyll hålen upprepade gånger med denna blandning.. Vidare håll gräsmattan välgödslad (gärna i överkant) med gräsmattegödning
Lycka till!

0

TommyD

2 sep 2021 kl. 14:40

Nu är ju roundup cancerframkallande, det är nog främst därför som det blivit förbjudet.

0

Fyodor1991

17 nov 2024 kl. 20:08

Varför förgifta gräsmattan? Svamparna är vakra även t.e.x giftchampinjoner!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone