Fittja, Botkyrka, Södermanland
Biotop: Park invid lövträd, skuggig miljö. Inte sett till den tidigare år.
Dessa har jag plockat i närområdet vid flera tillfällen. Jag har trott att det var vårtig röksvamp men vid närmare eftertanke verkar den verkar inte som jag är van vid. Vårtorna lossnar inte lätt, den är betydligt större, mjukare och med högre fot. Exemplar upp till 5 cm diameter har ännu inte fallit sönder. Dessutom doftar den gott, emedan den vanliga vårtiga är ganska luktlös. Den har inte vuxit på samma ställe tidigare år, så det är något nytt.
Viss i min förhoppning att röksvampar är ogiftiga har jag ätit den och den smakar delikat.
Nu såg jag av en händelse bilder på Långfotad Röksvamp, Lycoperdon excipuliforme, och jag tycker den är väldigt lik. Det är förstås svårt att se på bilden, men kan det vara den? Och är det någon fara att äta den?
Jag glömde lägga in en linjal men den största högst upp är drygt 7 cm lång.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.