0 564 visningar

8 svar

Fläckmusseron?

Tomas Gradin

30 sep 2006 kl. 23:31

En bekant äter dessa med stor förtjusning, så de lär ju (förhoppningsvis) inte vara giftiga. Hon kallar dem olivvaxskivling men det är jag rätt skeptisk till. Känns inte helt lyckat detta faktiskt…

Vad är det? Kan det vara fläckmusseroner?

0

Tomas Gradin

30 sep 2006 kl. 23:34

Kanske ska påpeka att de inte är så bruna som de ser ut på bilden utan mer gråbruna. Inte kastanjemusseroner alltså.

0

Tony S

30 sep 2006 kl. 23:50

Det är varken fläckmusseron eller olivvaxing på bilden.
Fläckmusseron har brunare fot, med gult kött under om man skrapar på ytan. Skivorna blir snart gulaktiga med bruna fläckar.
Tyvärr kan jag inte svara på vad det är du har fångat på bild.

0

Hans Myhre

1 okt 2006 kl. 01:31

Enig Tony. Hva lukter den? I hva slags skog ble den funnet?

0

Birgitta F

1 okt 2006 kl. 08:44

Tephrocybe inolens ??
Grangråskivling ?

0

Franco Matli

1 okt 2006 kl. 11:26

Verkar tillhöra Lyophyllum släkte(foten pekar dit).
Men du säger att färgärna inte är samma som på foton.
Kunde kanske vara Mörk tuvskivling=Lyophyllum decastes, som växer i mera eller mindra stora tuvor (ib.också ensamma)både i barr-löv skogar och kultur påverkat mark.
Vanlig.Ätlig

0

Mörk tuvskivling

Hans v E

1 okt 2006 kl. 11:46

är det bästa förslaget hittills.  Bra Franco!

0

Tomas Gradin

1 okt 2006 kl. 12:03

Jag har kollat in Mörk tuvskivling på nätet nu, och det ser helt klart ut att vara den. Växer i såna “tuvor” enligt min bekant.

Färgen är lite mindre markant än på min bild, den är inte så “klarbrun” utan mer gråbrun. Tror jag fick lite fel på vitbalansen.

Tack så mycket för all hjälp, jag är mycket imponerad. Känns bra att veta vad de stoppar i sig!

0

Birgitta D

1 okt 2006 kl. 19:13

Inte liknar foten de olivvaxingar jag har hittat i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone