En bekant äter dessa med stor förtjusning, så de lär ju (förhoppningsvis) inte vara giftiga. Hon kallar dem olivvaxskivling men det är jag rätt skeptisk till. Känns inte helt lyckat detta faktiskt…
Vad är det? Kan det vara fläckmusseroner?
Verkar tillhöra Lyophyllum släkte(foten pekar dit).
Men du säger att färgärna inte är samma som på foton.
Kunde kanske vara Mörk tuvskivling=Lyophyllum decastes, som växer i mera eller mindra stora tuvor (ib.också ensamma)både i barr-löv skogar och kultur påverkat mark.
Vanlig.Ätlig
Jag har kollat in Mörk tuvskivling på nätet nu, och det ser helt klart ut att vara den. Växer i såna “tuvor” enligt min bekant.
Färgen är lite mindre markant än på min bild, den är inte så “klarbrun” utan mer gråbrun. Tror jag fick lite fel på vitbalansen.
Tack så mycket för all hjälp, jag är mycket imponerad. Känns bra att veta vad de stoppar i sig!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.