0 655 visningar

5 svar

Kremlor?

glaboo

4 sep 2021 kl. 12:58

Hej nybörjare här.

Jag harplockat vad jag tror är två sorters kremlor.
De har ingen ring eller fot och vita undertill.
Delar foten och ingen vätska men smular säg är jag inte riktigt säker på,hur man ser faktisk.

De luktar inget speciellt.

Lite fler frågor. Hittat en sopp med platt hatt. Min gissning är bara att den är gammal.
Finns det någon sopp som har kännetecken att den har platt hatt?
Sedan undra jag lite varför giftspindling inte är förväxlingsrisk med kremlor. Är det för att den har brunaktig fot?

1

bra svar

Jan A Uppsala

4 sep 2021 kl. 13:57

Läs om kremlor, t.ex. här:  http://svampguiden.com/kremlor/  eller i svampbok.
En kremla bör man smaka på, d.v.s. tugga på några skivor och känna efter om den är mild eller skarp - och spotta ut!
Dina bilder säger inte mig tillräckligt för en artbestämning. Förutom bra bilder behövs också uppgift om växtplatsen (lokalen), trädslag som finns där (arterna nära intill/inom 10-20m; t. ex. tall, gran, björk etc),
Kremlor och spindlingar är helt olika skapta och bör absolut inte kunna förväxlas, Läs i svampbok eller på Svampguiden!

0

glaboo

4 sep 2021 kl. 14:35

Jag har läst i svampbok. Men tycker det är rätt svårt att gå från beskrivning till verklighet. Det är ju oftast

Frågan om giftspindling är för att jag ser svamp som liknar den.
För mig som inte vet så mycket så är giftspindling så är den
* utan ring och fot.
* rätt tjock fot
* skivling
* brunaktig fot och skivor

Så det enda som skiljer är färgen från kremlan.
Det är ju även ingen vätska och sprött kött som också kännetecknar kremlor.
De jag sett som jag tror är giftspindlingar har ingen vätska och sprött kött.

Så det enda som skiljer är färgen från kremlan. Det är ju iofs ett bra skiljetecken.
Är det så att kremlor fot skivor alltid är vita och inte gulaktiga.

Vet inte vilka arter som var där jag hittade svampen. Var i knivås i skåne. Det var lövträd och lite träd. Snårigt och björnbär. Ingen mossa eller vått.

0

Joachim Krumlinde

4 sep 2021 kl. 16:12

Om du bor i Skåne så rekommenderar jag att du går med i Puggehatten eller åtminstone kommer med på någon exkursion. Att lära sig helt själv och dessutom utan svampbok är mycket svårt. Kremlor och spindelskivlingar är verkligen mycket olika varandra. Man kan inte bestämma svampar bara på färgen, i synnerhet som färgen (speciellt hos kremlor) är mycket variabel.

0

glaboo

4 sep 2021 kl. 16:43

Tack för råden.

Så skulle du kunna förklara på vilket sätt de är olika? Jag har beskrivit mina slutsatser
efter att läst beskrivning på nätet och bok.

Det är möjligt att man helt enkelt bara ska plocka sopp och kantarell om man inte har någon med erfarenhet som kan hjälpa en lära.

0

Joachim Krumlinde

4 sep 2021 kl. 17:47

Jag tror inte jag kan göra någon heltäckande jämförelse. Kremlor är rätt enkelt byggda, bara hatt och fot och ingen ring eller strumpa eller andra rester av velum. Ofta klart färgade. Skivorna vita, färgas av sporerna som kan vara allt från vita till mörkgula. Spindelskivlingar kan se mycket olika ut, det finns mer än 500 arter men har alltid ett velum (spindeltrådar) som dock försvinner när fruktkroppen växer men blir ibland kvar i bitar. Spindelskivlingar är brunsporiga, så skivorna färgas med tiden bruna. Men det finns massor med andra släkten av skivlingar, både med vita och bruna sporer m m.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone