Jag har noga kontrollerat om detta är en Stolt Fjällskivling eller Rodnande Fjällskivling.
Sett en guide i ämnet https://www.youtube.com/watch?v=o0WJ30AhKxY
Alla visuella tecken pekar på stolt.
* Den rodnar inte när man skär den itu eller petar i skivorna
* Den har en smal och supertydligt vattrad fot. (Jämfört med rodnande fjällskivling som aldrig är vattrad och ofta tjockare)
* De bruna flagorna på hattens topp lossnar direkt när man petar på dom
MEN här kommer kruxet:
Toppen av hatten luktar unket. Det är ingen stark doft, man måste sniffa nära, men den luktar verkligen inte gott. Testat av 3 pers och alla beskrev doften som “unken”.
Resten av svampen doftar ingenting - doftar man på skivorna så luktar de nada.
Men det sägs att Stolt fjällskivling ska ha “en angenäm nötig doft” och det har den absolut då inte för fem öre.
Jag har en Karl-Johan bredvid att jämföra med och skillnaden i doft är stor.
Kan det vara en kass variant av fjällskivling trots allt?
Eller bara en Stolt Fjällskivling med rävpiss på hatten?
Visst är det stolt fjällskivling. Vet inte varför just dessa exemplar inte luktar gott, men de ser ut att vara i OK skick.
Kan skriva liten uppföljning om nån mot förmodan undrar hur det blev:
Jag provade att smörsteka en liten bit av hatten (fast skrapade bort skinnet, eftersom det va den biten som luktade) - smakade helt okej och ingen blev magsjukt efteråt.
Dock ingen imponerande smaksensation (de Karl-Johan som vi plockat i samma veva var godare) så slutade med att vi slängde resten eftersom alla fortfarande va avtända pga doften.
Stolt fjällskivling tycker iaf jag har en väldigt stark “generell svampsmak” som kan verka lite för intensiv. Jag provade att göra mjöl av fötterna, och det luktar nästan kväljande för sig även om det säkert kan användas som krydda. Inte provat än.
Tycker denna svamp funkar bra med mycket andra smaker till, för att bryta igenom med svampsmaken. Typ i asiatisk mat. Att den är mindre god än Karl Johan säger inte jättemycket kanske… :D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.