Dagens andra fråga: som jag ser det kan detta inte vara något annat än en grönkremla men det udda är att den växte precis brevid en gran och enligt alla verk jag läst så ska den primärt växa med björk. Växte på Tromsö i norra Norge och här hittar jag massor av sill-, vin-, gift-, gul- och storkremlor men denna är den enda grönkremlan jag funnit. Har en angenäm svag doft. Så är detta en grönkremla som gillar gran eller räcker det att närmaste björk stod 12m bort?
Det ska vara teoretisk möjligt att förväxla grönkremla med lömsk flugsvamp men måste ju vara svårt att göra just detta då kremlan inte har strumpa eller ring och inte helt vita skivor. I tillägg så ska heller inte lömsk flugsvamp växa så här långt norrut.
Försökte googla grön sillkremla men finner inte mycket matnyttigt tyvärr.
Jo nog kan rötter och mycel bli långa men denna växte precis bredvid stammen till en stor gran.. tror inte det är mycket björkrötter där??
Ibland hittas grönkremla i ren granskog, och de är ofta något mörkare på hatten. Det finns flera kremlor med grön hatt, och de är inte alltid lätta att artbestämma.
Ok, då är detta en av någon grönkremlevariant, tack. Och alla dessa är ätliga som jag förstår?
Jag ska ta en bild på området nästa gång jag är där och mäta steg till närmaste björk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.