hej!
jag har plockat lite soppar på Utö i stockholms skärgård och jag har läst mig till att dom flesta sopparna går att äta förutom några som har mer färgen röd att göra. när jag plockade dessa svampar såg jag inget rätt eller vinrött på dem, men nu när jag skulle förvälla dom i pannan så gick några vinröd fot och även lite på hatten. vad betyder detta? jag bifogar några bilder!
stort tack om nån vill hjälpa.
tror jag slänger dom om ingen vet!
Med vänlig hälsning,
Suzy Ronander
Det är örsopp som ibland blir sådär röd vid tillagning. Den är ätlig, men inte betraktad som någon av de bästa. Smaken är god, men konsistensen inte så aptitlig. Blir godast om den torkas innan anrättning: http://svampguiden.com/art/visa/suillus_bovinus
Upptäckte för några år sedan att den precis som sandsopp blir mycket bärre efter torkning. Jag tycker den blev väldigt god. Inget fel på konsistensen heller. Är sånt jäkla kladd att rensa dem bara.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.