en av min tre “önskesvampar” denna höst (de tre är: stolt fjällskivling, svart trumpetsvamp och blomkålssvamp)!
Nämligen blomkålssvampen, som lite försynt växte i “min skog” bara 200 m från huset!
Men jag har en liten fråga, som jag har sett på era bilder så kan de bli rätt stora, upp till fotbollsstorlek. Denna som jag hittade var bara en 10 cm i diameter. Kan jag låta den stå på tillväxt ett tag eller bör jag ta den med en gång. Den var ljus och fin fortfarande. Med tanke på att jag till och med får ha mina kantareller i fred så tror jag inte att jag har någon (mänsklig) konkurrens om svampen.
Den var ju inte så stor.Du har många faror hotande med att lämna den kvar för tillväxt.Ohyra, åldrande (svampen) andra plockare.Håll koll på den, så den inte mörknar.
Lita inte på någon.Efter som den är ganska smakrik kan du alltid dryga ut med en mildare sort tex Blek taggsvamp.
Lycka till
Håller med Tina, se upp så den inte hamnar i en annan mage än din egen. Vet inte säkert men har börjat fundera på om inte rådjuren äter den också, för den försvinner så himla fort ibland… men grattis till fyndet! Jättegod blandsvamp som jag gärna äter tillsammans med lök och kassler.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.