Dagens första svampfråga. Växte i primärt granskog på Tromsö på barr, luktar svagt behagligt. Är inte en kremla eller riska. Har lite sladdrigt kött i väta men ända av relativt god karaktär. Ingen saft kommer vid brott. Nedlöpande (svagt) skivor. Ingen ring eller band.
Fler bilder
Kan det vara klubbtrattskivling?
Jag är nybörjare.
Tack för förslag. Googlade den och kanske, men den verkar inte bli så stor och har mer nedlöpande skivor och är inte så trattformad i hatten som min. Andra förslag?
Glömde skriva att den gav ett färglöst sporavtryck på en vit tallrik, så mer eller mindre vita sporer då.
Ja, efter min tidigare post idag där jag tittade på diverse clitocybe (trattskivlingar) så har du nog rätt också här. Denna verkar också vara en clitocybe.
Fann dock att man börjat odla en variant av clitocybe i asien.
Troligen sommartrattskivling eller annan trattskivling. Ingen matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.