Läser på flera platser på nätet att den ska vara sällsynt, men nu har vi hittat flera helger i rad och i söndags över 10 stycken på ett par timmar i samma område (gles mossig gammal tallskog utanför Finspång). Hade vi sanslös tur, eller hur upplever ni andra tillgången?
Där jag bor (Ljungskile) finns inte så gott om stora tallar och dessutom rör jag mig oftare bland granarna. Men jag har bara hittat blomkålssvamp två gånger under 40 års svampplockning. Säkert är det stora lokala variationer.
Och det är alltid så med svamp att vissa år är extra gynnsamma för vissa arter. Uppenbart är att det precis nu verkar vara gynnsamt för blomkålssvamp i Finspång:-)
Ja, så är det väl. Hoppas fortfarande att hitta en plats med en mängd gula kantareller (om inte förefaller vara en bristvara på andra platser). Och svart trumpetsvamp har vi fortfarande inte sett alls. Kanske får leta i 40 år :-)
Det tog mig kanske 30 år att hitta svart trumpetsvamp:D
Men när man väl fått korn på den och lärt sig var den trivs och, trots att den är så svår att få syn på, har lyckats få syn på den, har man vid senare tillfällen hittat den på fler ställen. Man lär sig liksom känna igen miljön och kan plötsligt få en förnimmelse av att: här kan det finnas svart trumpetsvamp! (eller någon annan svamp i någon annan miljö) Och det har visat sig stämma ganska så ofta. Det är en rolig del av svampplockningen tycker jag.
Blomkålssvamp är ovanlig i många områden vilket hänger ihop med att det finns så få gamla tallar i vårt skogsbrukslandskap. För talltickan brukar man tala om runt 100 år gamla träd, och de noteringar jag har gjort av arten blomkål har på samma sätt varit rejält gamla tallar med pansarbark. Har någon “trädåldersuppgifter” för blomkål så skriv gärna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.