0 743 visningar

7 svar

Är blomkålssvamp verkligen ovanlig?

platon1980

7 sep 2021 kl. 13:11

Läser på flera platser på nätet att den ska vara sällsynt, men nu har vi hittat flera helger i rad och i söndags över 10 stycken på ett par timmar i samma område (gles mossig gammal tallskog utanför Finspång). Hade vi sanslös tur, eller hur upplever ni andra tillgången?

0

HLilja

7 sep 2021 kl. 13:20

Där jag bor (Ljungskile) finns inte så gott om stora tallar och dessutom rör jag mig oftare bland granarna. Men jag har bara hittat blomkålssvamp två gånger under 40 års svampplockning. Säkert är det stora lokala variationer.

0

HLilja

7 sep 2021 kl. 13:23

Och det är alltid så med svamp att vissa år är extra gynnsamma för vissa arter. Uppenbart är att det precis nu verkar vara gynnsamt för blomkålssvamp i Finspång:-)

0

Jan A Uppsala

7 sep 2021 kl. 13:51

I riktigt gamla tallmoskogar, flerhundraåriga, fanns - och finns - ofta ganska gott om blomkålssvamp. Jag har vistats och jobbat en hel del i gränsskogarna/-trakterna mellan Östergöt- och Sörmland och där kan man hitta mycket av den trevliga svampen.

0

platon1980

7 sep 2021 kl. 13:53

Ja, så är det väl. Hoppas fortfarande att hitta en plats med en mängd gula kantareller (om inte förefaller vara en bristvara på andra platser). Och svart trumpetsvamp har vi fortfarande inte sett alls. Kanske får leta i 40 år :-)

0

HLilja

7 sep 2021 kl. 14:02

Det tog mig kanske 30 år att hitta svart trumpetsvamp:D
Men när man väl fått korn på den och lärt sig var den trivs och, trots att den är så svår att få syn på,  har lyckats få syn på den, har man vid senare tillfällen hittat den på fler ställen. Man lär sig liksom känna igen miljön och kan plötsligt få en förnimmelse av att: här kan det finnas svart trumpetsvamp! (eller någon annan svamp i någon annan miljö) Och det har visat sig stämma ganska så ofta. Det är en rolig del av svampplockningen tycker jag.

0

C-J

7 sep 2021 kl. 18:18

Blomkålssvamp är ovanlig i många områden vilket hänger ihop med att det finns så få gamla tallar i vårt skogsbrukslandskap. För talltickan brukar man tala om runt 100 år gamla träd, och de noteringar jag har gjort av arten blomkål har på samma sätt varit rejält gamla tallar med pansarbark. Har någon “trädåldersuppgifter” för blomkål så skriv gärna.

0

Jan A Uppsala

7 sep 2021 kl. 18:33

Som jag skrev ett par inlägg upp, så var det bättre förr. Då sparades ibland också frötallarna när de gjort sitt jobb och fortsatte stå till blomkålssvampens tjänst!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone