Stämmer det?
Ätlig enligt t.ex engelska wikipedia. Någon som provat?
Gyttad taggsvamp är det, men jag har inte provat den som matsvamp.
Tack för svar!
Vet du om detta exemplar tillhör samma art? Mer rosa än vit/gul och större antydan till taggar eller fjäll på “ovansidorna”.
Spännande då. Jag tror att mitt ena exemplar var i mycket gott skick, det andra lite missvuxet och uttorkat. Har delat upp dem i separata batchar för tillagning.
Hittar inga studier på om denna art innehåller liknande hälsofrämjande ämnen som sin kända släkting Hericium erinaceus. Det vore ju fint att kunna plocka motsvarande medicin i skogen här hemma utan att bryta mot rödlistning.
Smakat nu. Skulle likna det vid en kombo av stolt fjällskivling med karl johan. Smaken av den förra med konsistensen av den senare. Inte exakt förstås, men mer likt det än något annat jag kommer på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.