Platsen är Torup, Skåne. Lövskog, såg inga barrträd.
Tycker det stämmer in på beskrivning på kremla.
Ingen ring, vit fot och skivor.
Ingen vätska.
Undrar om någon kan bekräfta vad det är.
Jag tycker det ser så ut. Passa på att lära dig det här med ostigt/sprött brott: ta en nypa av foten och bryt loss. På kremlor och riskor kommer du att få loss just den bit du tar - foten är spröd/bryts på samma sätt som en ost skulle göra. Testa sedan med vilken annan skivling som helst och se hur hela svampen liksom repar upp sig.
Det var bra beskrivning provade precis och tyckte jag kunde känna skillnaden som du skriver att vanlig skivling är mer så att säga fast och trådig när man bryter.
Så tittar jag på beskrivning så
tycker jag det skulle kunna vara gulkremla. Fast jag skulle kalla färgen gulbrun.
Smakar den dessutom mycket skarpt (tugga en liten bit och spotta ut) är saken så gott som avgjord.
Smakar inte mycket skarp och jag tyckte den den var mild rå.
Däremot stekt så tycker den har vilket jag bäst skulle beskriva som bitter eftersmak.
Slog upp senapskremla och den liknar väldigt mycket en sådan. Så gissar att den nog är den istället
Jag menade att det var senapskremlan som har en mycket skarp smak…den smaken tycker jag skulle vara svår att missa vid ett smaktest.
Det finns fler gula kremlor.
Då minns jag tydligen fel…jag smakar gärna inte i onödan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.