0 279 visningar

6 svar

Otroliga mängder Rödgul trumpet i Gästrikland

Robert W

1 okt 2006 kl. 11:14

Trött på att springa omkring i “lingonskog” och fruktlöst leta efter Goliatmusseroner bestämde jag mig att gå på jakt efter mer, för mig, vanliga svampar.

Det började bra med lite gula kantareller, trattisar och rödgula trumpeter… men så hittade min fästmö en svart trumpetsvamp och det blev ett omen :)

Vi hittade en sumpskog som var vansinnigt täckt av rul-röd trumpet… gick inte avv ens gå där utan att förstöra svampen, måste varti åtskilliga 100-tals kilo.

Halvrensat täcker det större delen av hallen.

En svart trumpet känns lite synd. Men jag antar att man kan använda den som kontrast i nån sås eller stuvning med röd-gula trumpeter?

0

Gula

1 okt 2006 kl. 11:24

Å jösses!! Gratulerar till kapet! Vem bryr sig om Goliat när man hittar sådant..!

0

Lena M

1 okt 2006 kl. 11:33

Och jag hade också tur att nu på fm. hitta tio tal sådana. Ha, ha.
En klunga med trattkantareller av större storlek gav en hel del i korgen, likaså kantareller. Men det som jag vart mest glad åt var en stor, fräsch och fin karl-johan.
Men grattis till er! Jag söker vidare.

0

Totte

1 okt 2006 kl. 12:07

Hej!
Grattis vilken skörd!

Lägger du in vad du hittat under rapporter?
Alltid bra att göra det när andra söker på vilka sorter som finns var i landet.

0

Carina

1 okt 2006 kl. 13:05

Vilken vacker bild.Jag tror att jag flyttar söderut under svampsäsongen.Här uppe i Piteå fann vi förra året otroliga mängder Goliatmusseron, men i år har det ännu inte dykt upp några.

MVH Carina

0

Robert W

1 okt 2006 kl. 13:39

Jo visst var det sjukt, steker ihop och paketerar trattisarna nu.

Hoppas min rapport blev ok.

0

Grethe F

1 okt 2006 kl. 20:00

Jag undrar om någon har hittat rödgultrompetsvamp i Skåne jag har leted efter den här utan nogon lycka

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone