Trött på att springa omkring i “lingonskog” och fruktlöst leta efter Goliatmusseroner bestämde jag mig att gå på jakt efter mer, för mig, vanliga svampar.
Det började bra med lite gula kantareller, trattisar och rödgula trumpeter… men så hittade min fästmö en svart trumpetsvamp och det blev ett omen :)
Vi hittade en sumpskog som var vansinnigt täckt av rul-röd trumpet… gick inte avv ens gå där utan att förstöra svampen, måste varti åtskilliga 100-tals kilo.
Halvrensat täcker det större delen av hallen.
En svart trumpet känns lite synd. Men jag antar att man kan använda den som kontrast i nån sås eller stuvning med röd-gula trumpeter?
Och jag hade också tur att nu på fm. hitta tio tal sådana. Ha, ha.
En klunga med trattkantareller av större storlek gav en hel del i korgen, likaså kantareller. Men det som jag vart mest glad åt var en stor, fräsch och fin karl-johan.
Men grattis till er! Jag söker vidare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.