Hej o god afton!
Har ett evinnerligt strul med kremlor. Jag hittar jämt kremlor av alla de färger o slag på mina turer. Brukar ta hem ett ex av varje jag hittar för att försöka artbestämma. Dock faller alla, kategoriskt, på smaktestet. Jag har ännu inte hittat en kremla som inte svider lite på tungan, vilket i min värld är ‘skarp’ och därmed oätlig.
Är det flera som har/upplever samma problem? Kan det vara då att alla kremlor är mer eller mindre skarpa i smaken?
Så otroligt tråkigt, vill gärna lära mig kremlorna men kommer inte förbi detta steg.
Känner igen din frustration. Jag tog i år själv upp fighten med kremlorna och tänkte jag skulle lära mig att artbestämma dem men… efter flera försök och prat med svampexperter (här uppe i Nordnorge) så ger jag upp. Experterna här uppe och de som finns på forumet här verkar (de flesta) nöja sig med att man lätt kan identifiera en kremla och vilken grupp kremlan tillhör men att man inte behöver se exakt vilken kremla det är. Sen efter en hel del smakande börjar man lära sig vilket utseende som är ätligt och god och vilket som är skarpt/oätligt. För min del så tycker jag att ungefär hälften av alla kremlor uppe hos mig är milda och dem tar jag med mig hem.
Så det låter lite märkligt att alla dina faller i smaktestet. Kan det vara så att du är en sk supersmakare som känner smaker mer intenst än de flesta av oss? Var bor du/hittar dina kremlor?
Jag har också för något år sedan börjat försöka grotta mig ner i kremelträsket. Men det är nog svårt att försöka arta de enskilda kremlorna. Det finns väl ca 130 arter i Sverige?
Men en del arter kan vara aningen skarpa när man smakar på dem, men det försvinner vid tillagningen. Annars tycker jag nog att det är kanske 30% av de jag smakar på som är så pass skarpa att jag inte tar dem. Som en egen regel brukar jag inte ens smaka på de som har rödaktig fot om de inte luktar sillkremla. Jag ratar dem direkt. Om man orkar går runt och smaka på alla svampar man plockar så går det ganska fort att få korgen full med läckra svampar.
Jag är dålig på kremlor, men något av följande kanske kan vara till hjälp:
- En svampkonsulent berättade nyligen för mig att det är större risk att de med vita skivor är skarpa än de med mörkare.
- Det finns en dansk nyckel för “skørhatte” att hämta här: http://svampeatlasnyheder.blogspot.com/2015/09/opdateret-skrhattengle.html?m=1
- Och så har vi ju det förenklade bestämningsschemat (“bestemmelsehjul”) i Fungi of Temperate Europe som kan vara en hjälp att bena upp släktet i hanterliga grupper: http://www.mycokey.com/Bestemmelseshjul/bestemmelseshjul.html
Tack för tipsen ni gett! Får se vart det bär av med de där j***a kremlorna, får hoppas på ngn exkursion lr liknande här på gotland framöver. Tror aldrig jag kommer läsa mig till kunskapen och är alldeles för harig för att våga testa även kremlor som bara smakar lite skarpt…
Det finns någon väldigt vanlig sort som har varma rödbruna toner, ibland med gult, och överlag ger ett nötaktigt intryck till utseendet. Helt vit fot, med skivor som gulnar över tid. Dessa har inget spår av bitterhet eller brännande för mig.
Den på bilden tror jag är en “pepparkremla” eller liknande. Smakat på några sådana i förhoppningar om att hitta sillkremla som också har röd fot. Den där är betydligt spädare, dock.
Vad jag märkt så är de små och mer prydligt formade kremlorna oftast bittra. Absolut ingen regel men en tendens.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.