Är det honungsskivling vi fått i trädgården? Växer både i klunga och lite utspritt, men främst i klunga. Framförallt runt våra hasselbuskar som står vid en gammal vedhög, men de kommer upp i själva gräsmattan.
Den på bilden är ca 10cm i diameter. Luktar ändå ganska gott tycker jag. Vi bor i södra sverige.
Har en liten 11 månaders som gärna stoppar allt i munnen och vill därför försäkra mig om att det inte är något giftigt vi har i trädgården.
Alla bilderna visar honungsskivling av någon storvuxen art. Den “bor” på träd- och buskrötter av allehanda slag, här tydligen på (åtm. bland annat) hassel. Tror inte man egentligen kan bekämpa den på något annat sätt än genom att avlägsna alla rötterna, vilket inte är så lätt! Gifter är inte heller trevliga. “Utbrottet” kan dock vara av övergående natur, så jag rekommenderar att den 11-månaders hålls under bevakning under hösten. Angreppet/Utbrottet kan vara tillfälligt, om inte, måste nog något småningom göras!
Det är väl inte så svårt att plocka bort alla fruktkroppar som finns vid ett visst tillfälle. Sedan tar det ju lite tid innan de kommer igen så man får hålla trädgården under uppsikt. Att få bort honungsskivlingen är i praktiken omöjligt. Sådana gifter som tar död på svampen är inte tillåtna i trädgårdar.
Har haft flera generationer av barn i familjen och vet hur svårt det är att plocka tillräckligt rent - och även hur snabbt nya fruktkroppar uppenbarar sig - och borde således kommit ihåg att nämna den enkla plockmetoden med dess för- och nackdelar! Träd/Busk/-rötterna finns dock då kvar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.