Jag gissar någon Tricholoma, måhända självklart eller kanske befängt :D
Oj, var i landet är detta?
Ser ut att vara mörkfjällig olivspindling. Kalkkrävande art mest känd från Öland och Gotland. Mycket få och/eller osäkra fynd från fastlandet.
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/cortinarius-melanotus-1985
Bra att du rapporterat fyndet på Artportalen. Om fynduppgifterna ska göra naturvårdsnytta, dvs kunna ligga till underlag för bedömning av skyddsvärd skog vid planerad avverkning etc, så behöver noggrannheten vara mycket bättre än 2000 meter. En koordinat med noggrannhet på 25 meter eller mindre är att föredra om den ska kunna användas i naturvårdarnas underlag.
Om du satt en grov koordinat för att du inte vill avslöja stället publikt går det att fylla i ett datum i fältet “Skydda t.o.m.”, då döljs fyndet fram till det datum du anger.
Det här är nog det första fyndet av arten på fastlandet. Den verkar knuten till kalkrika marker i varma lägen, och därför finns denna och många andra kalkgynnade arter just på Öland och Gotland. Nu när klimatet förändras till det varmare kommer en del av dessa arter troligen att vandra längre norrut, till de få fläckar av andra kalkrika trakter som finns i t.ex. Småland, Väster- och Östergötland, och då enbart i områden som inte är hårt skogsbrukat, vilket är försvinnande få områden kvar.
I skogar där mörkfjällig olivspindling växer finns troligen också andra rödlistade arter, så tipsa gärna den lokala länsstyrelsen om fyndet och att det kan finnas fler skyddsvärda och rödlistade arter i området.
Tack för ditt svar.
Jag tänkte på när jag gick där i skogen att “vilken värdefull miljö”. Snabbt hittade jag större bestånd av fingersvampar. Hasselbeståndet var mycket fint och släppte igenom så där lagom mycket sol… Kommer besöka området igen kommande år och ska kolla lite mer då. Finns flera andra skyddsvärda arter i närheten (av andra artgrupper…)
Intressant…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.