0 941 visningar

16 svar

Kanske en intressant rackare...

C-J

13 sep 2021 kl. 20:37

Denna hittade jag idag i en fin hasselskog, markskikt med blåsippa med flera, kalkgynnade växtarter.

0

C-J

13 sep 2021 kl. 20:38

en till

0

C-J

13 sep 2021 kl. 20:38

...

0

C-J

13 sep 2021 kl. 20:39

...

0

HjalpMedSvampar

13 sep 2021 kl. 20:53

Jag gissar någon Tricholoma, måhända självklart eller kanske befängt :D

1

Pär Hj

14 sep 2021 kl. 09:23

Tricholoma är det nog inte, de har ju vita sporer. Den här ser brunsporig ut.

0

C-J

14 sep 2021 kl. 11:27

Japp min tanke också om sporfärg…

1

bra svar

Michael Krikorev

15 sep 2021 kl. 00:24

Oj, var i landet är detta?

Ser ut att vara mörkfjällig olivspindling. Kalkkrävande art mest känd från Öland och Gotland. Mycket få och/eller osäkra fynd från fastlandet.
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/cortinarius-melanotus-1985

0

C-J

15 sep 2021 kl. 07:33

Oj! Ser ut att stämma mycket bra med den. Småland, i närheten av Fågelfors. Intressant!

0

C-J

15 sep 2021 kl. 14:17

Var är fynden gjorda på fastlandet?

0

C-J

18 sep 2021 kl. 17:30

nu har jag lagt upp ett gäng bilder på denna rackare, på AP.
om nu någon vill förkovra sig mer…

0

Michael Krikorev

24 sep 2021 kl. 23:07

Bra att du rapporterat fyndet på Artportalen. Om fynduppgifterna ska göra naturvårdsnytta, dvs kunna ligga till underlag för bedömning av skyddsvärd skog vid planerad avverkning etc, så behöver noggrannheten vara mycket bättre än 2000 meter. En koordinat med noggrannhet på 25 meter eller mindre är att föredra om den ska kunna användas i naturvårdarnas underlag.

Om du satt en grov koordinat för att du inte vill avslöja stället publikt går det att fylla i ett datum i fältet “Skydda t.o.m.”, då döljs fyndet fram till det datum du anger.

0

C-J

25 sep 2021 kl. 00:20

Japp, ska sätta som skyddat fynd så länge.

0

C-J

25 sep 2021 kl. 21:40

Gärna kommentar på min tidigare fundering… och varför är den så ovanlig på fastlandet?

0

C-J

30 sep 2021 kl. 12:15

Nu har jag dolt fyndet med bra lägesprecision.
Ganska nära Natura 2000-område men inga övriga skyddsformer vad jag kan hitta.

0

Michael Krikorev

30 sep 2021 kl. 17:20

Det här är nog det första fyndet av arten på fastlandet. Den verkar knuten till kalkrika marker i varma lägen, och därför finns denna och många andra kalkgynnade arter just på Öland och Gotland. Nu när klimatet förändras till det varmare kommer en del av dessa arter troligen att vandra längre norrut, till de få fläckar av andra kalkrika trakter som finns i t.ex. Småland, Väster- och Östergötland, och då enbart i områden som inte är hårt skogsbrukat, vilket är försvinnande få områden kvar.

I skogar där mörkfjällig olivspindling växer finns troligen också andra rödlistade arter, så tipsa gärna den lokala länsstyrelsen om fyndet och att det kan finnas fler skyddsvärda och rödlistade arter i området.

0

C-J

30 sep 2021 kl. 19:23

Tack för ditt svar.
Jag tänkte på när jag gick där i skogen att “vilken värdefull miljö”. Snabbt hittade jag större bestånd av fingersvampar. Hasselbeståndet var mycket fint och släppte igenom så där lagom mycket sol… Kommer besöka området igen kommande år och ska kolla lite mer då. Finns flera andra skyddsvärda arter i närheten (av andra artgrupper…)
Intressant…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone