Hoppas att du inte åt upp dvs svalde svampen! Ingen fara med just denna, men att smaka på okänd svamp ”för att den ser god” ut kan vara livsfarligt! Det är skillnad på om man bara tar en liten tugga som man sedan spottar ut, för att känna smaken (som ofta är viktigt att veta vid artbestämning). Om man inte sväljer den blir man inte förgiftad även om svampen skulle vara giftig.
Lär dig först och ät eventuellt sedan…
”Som regel”…det kan vara illa nog.
Hur stor bit som behövs för att bli förgiftad av en riktigt farlig giftsvamp, det vet inte jag.
Blir bara lite orolig när jag hör resonemanget om svamp som ”ser god ut”.
Det är ju inte alls säkert att denna frågeställaren är/ var oaktsam! -men riskerna behöver tydliggöras här på forumet om man ens MISSTÄNKER att en person skulle kunna få för sig att äta lite ”allt möjligt” i svampväg.
Jag har nämligen upprepade gånger stött på personer som har denna uppfattningen/inställningen: om en svamp ser god ut, luktar gott och smakar gott måste den vara ofarlig. Därav att jag kanske tar i lite i denna tråden, om nu någon tycker så.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.