Har läst att dom ska ha fräknar men inte helt 100 på hur det ser ut, någon som har en bild där det framgår tydligt?
Har hittat massor med soppar i år men alltid osäker vilka fräknar det är jag ska leta efter!
Är det ådernätet eller dom ljusa prickarna som avgör? (soery om jag är lite förvirrad)
Det är allt sammantaget…utseende, smak, växtplats mm
Läs beskrivningen i länken ovan.
Sedan finns det alltid enstaka exemplar som skiljer sig på ett eller annat sätt från mängden, jag har hittat sandsopp även utan fräknar.
Det bästa är om du får hjälp att artbestämma ett exemplar av sandsopp och sedan studerar det så mycket du kan gällande utseende, färg och textur på själva svampköttet (som ibland blånar och ibland inte) lukt, smak, växtplats osv
Det är även bra om man har en örsopp att jämföra med.
Men ådernät på foten har inte sandsoppen.
Titta på rörformen ! Kantiga eller runda? Litet kantiga = örsopp och pepparsopp, runda = sandsopp, Dessutom smaken: pepparsopp skarp. Och så fräknar på sandsopp, saknar de andra. Bästa sättet att konservera sandsopp är torkning förresten, höjer smaken. En sak till: finns det rosenslemskivling vid soppen är det örsopp, men måste icke finnas nödvändigtvis.
Lycka till !
HLilja: jag tänkte mer på ådernätet på hatten (vet inte hur jag ska beskriva det annars)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.