0 262 visningar

13 svar

Blek taggsvamp?

Carina S

1 okt 2006 kl. 17:49

Hej,
Kan någon hjälpa mig med att säga mig om detta är blek taggsvamp eller ev. rödgul taggsvamp.
Jag tycker att bilderna på den bleka taggsvampen i alla svampböcker är ljusare än vad dessa var. Dessa hade ungefär samma färg som kantarellerna vi hittade på samma ställe i skogen.
Tack på förhand.
hälsar
Carina S

Jag tror att bild nr1 är en blek taggsvamp och att bild nr2 är en rödgultaggsvamp. Har jag rätt?

0

Brittis

1 okt 2006 kl. 18:00

Ser ut som du själv svarat på frågan! Min erfarenhet av blek taggsvamp att den som många andra svampar varierar i färg, den kan vara från alldeles vit till nästan sommarkantarellgul. En av mina favoritmatsvampar!!

0

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 21:34

Fast jag tycker den ser ut som en rödgul taggsvamp, lite spensligare…fast den är god den med… :=)

0

Hans v E

1 okt 2006 kl. 21:39

Man hittar ofta gränsfall mellan de båda arterna men en halvbra regel är att blek t. har nedlöpande taggar och rödgul urnupna (jfr skivor).

0

Birgitta F

1 okt 2006 kl. 21:42

Vilken av dom blir gul direkt när man skrapar bort taggarna ??

0

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 21:43

Hej Hans:=) nu ska jag ju träffa Franco i morgon…men kan du förklara vad jag ser på bilden? Urnupna????

0

Annika Eriksson

1 okt 2006 kl. 21:51

..mellan fot och hatt en fri zon utan taggar..

0

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 21:53

:=D Tack!

0

Carina S

2 okt 2006 kl. 21:48

Tack alla för er hjälp.
Nu har jag fått två nya svampar att plocka.
Detta är ett mycket intressant ny funnet forum, jag lär mig mycket om svampar, bara genom att läsa alla inlägg!
/Carina S

0

Brittis

3 okt 2006 kl. 08:00

Visst är det underbart! Jag är helt förundrad!! Mina vänner tror inte att jag är klok när jag säger att jag hittat en ny sajt, där jag tillbringar min lediga tid och läser och studerar! vad kul säger dom, var? När jag svara svampguide får de en min som om det är dax att söka hjälp! :o)

0

Annette Landin

3 okt 2006 kl. 08:16

Min man tycker att jag är mer tokig än vanligt :=)

0

Kristina

3 okt 2006 kl. 08:18

Hela min familj tycker att jag fått svamp på hjärnan - och de har nog rätt…

/Kristina

0

Tina Nordberg

3 okt 2006 kl. 10:40

Så är det i min familj åxå. Men de hjälper gärna till med att äta av alla goda rätter.

0

Brittis

4 okt 2006 kl. 09:17

Ja nog är det så, att vi blivit lite svamphjärniga, hehe! Men härligt är det med alla skogspromenader! Kul är det när man känner igen fler o fler arter, mkt stimulerande!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone