dessa vackra fingersvampar fanns banne mig ÖVERALLT!!! tror jag räknade ihop till ett 15-tal stora högar av fingersvamp, de har _exakt_ samma färg som blomkålssvamp
nästan så jag önskar att man kunde äta dom, är det någon som vet om det är helt kört att provsmaka/laga mat på?
otroligt synd om så vackra svampar får mätta larvmagar och inte min :D
Vet att många inte tycker om att man rekomenderar svampar som klassas som risksvamp, men vad jag har kommit fram till genom det jag läst om fingersvamp så är det inga dödliga gifter i dom.
Själv har jag provat flera gånger nu och jag tycker den är god och jag har inte märkt något obehag.
Plockar endast små exemplar som jag smakar först att dom smakar mildt.
Skulle jättegärna själv vilja få lite goda råd om hur man förvarar denna svamp då den finns i otroliga mängder nu. Synd att den ska förstöras. Tyvärr verkar det inte vara någon som vågat sig på denna svamp.
Jodå, Lill och Nina, här är en till som plockar gul fingersvamp. Den gula fingersvampen med trubbiga toppar har jag i blandsvamp, och har inte märkt någonting. Men vill du använda den så lyd Franco M:s råd, ge den inte till barn eller äldre, som kan vara känsliga. Den räknas till oätliga svampar idag, men var förr **. Granfingersvampen är också gul och mycket lik, men den har spetsiga toppar och besk smak. Granfingersvampen är inte en
matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.