0 357 visningar

5 svar

mängder av......just det!

Nina A

1 okt 2006 kl. 17:55

dessa vackra fingersvampar fanns banne mig ÖVERALLT!!! tror jag räknade ihop till ett 15-tal stora högar av fingersvamp, de har _exakt_ samma färg som blomkålssvamp

nästan så jag önskar att man kunde äta dom, är det någon som vet om det är helt kört att provsmaka/laga mat på?

otroligt synd om så vackra svampar får mätta larvmagar och inte min :D

0

Lill

1 okt 2006 kl. 19:52

Vet att många inte tycker om att man rekomenderar svampar som klassas som risksvamp, men vad jag har kommit fram till genom det jag läst om fingersvamp så är det inga dödliga gifter i dom.
Själv har jag provat flera gånger nu och jag tycker den är god och jag har inte märkt något obehag.
Plockar endast små exemplar som jag smakar först att dom smakar mildt.
Skulle jättegärna själv vilja få lite goda råd om hur man förvarar denna svamp då den finns i otroliga mängder nu. Synd att den ska förstöras. Tyvärr verkar det inte vara någon som vågat sig på denna svamp.

0

Linda

1 okt 2006 kl. 19:58

Jag upptäckte här på eftermiddagen att det växte massor av fingersvampar på tomten. Men grannen blev dålig i magen av just fingersvamp så dom får stå där o se fina ut bland höstlöven.

0

Susanne E

1 okt 2006 kl. 20:04

Jodå, Lill och Nina, här är en till som plockar gul fingersvamp. Den gula fingersvampen med trubbiga toppar har jag i blandsvamp, och har inte märkt någonting. Men vill du använda den så lyd Franco M:s råd, ge den inte till barn eller äldre, som kan vara känsliga. Den räknas till oätliga svampar idag, men var förr **.  Granfingersvampen är också gul och mycket lik, men den har spetsiga toppar och besk smak. Granfingersvampen är inte en
matsvamp.

0

Annette Landin

1 okt 2006 kl. 20:08

Det finns massor i min skog oxå...har valt att inte äta dem (för i år finns det ju massor av annan svamp)

0

Bo E

2 okt 2006 kl. 15:29

Har ätit den och mått bara bra, men i år har jag inte sett den än, så det är inget problem att avstå.
Det finns ju massor av andra arter att testa.

Tycker det verkar rimligt att den som testar en ny art gör det på egen risk och inte bjuder andra….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone