På Väddö hittade jag dessa vid kanten av en grusig skogsväg. (Blandskog med mest tall och gran). Trodde först att det var trattkantareller tills jag vände på dem och såg avsaknaden av tydliga åsar, och inte heller ser det ut som rödgul trumpetsvamp (båda dessa fanns det dock gott om i samma skog). Någon som vet vad det är?
Kruskantarell har jag aldrig sett, men det är det enda förslaget jag kan komma på utöver de två du nämnt. Dock verkar den inte ha så gula fötter.
Jag hade nog tagit dem för trattkantareller. Utseendet är kanske inte helt typiskt, men svampar har en genetisk och miljöbetingad variation. Jag stötte på två markant olika former idag, en med tydliga trattar och en med mer platt hatt utan hål.
Någon annan kanske har bättre svar.
Tycker det ser ut som helt vanliga trattisar. Kan ju variera väldigt i både färg och form. Hittade dock orange kantareller igår och de var verkligen kvalitativt annorlunda. Mindre, tunnare och ”skröpligare” än vanliga trattkantareller och så riktigt orange.
Ser ut som helt vanlig trattkantarell tycker jag men något litet djur har varit och provsmakat lite på åsarna.
Stort tack för ert engagemang kring min fråga! Jag är ändå ganska undrande fortfarande. Jag har också sett många olika varianter av trattisar, men aldrig någon som varit ”slät” som en rödgul trumpetsvamp på hattundersidan. Ingen av er som tror att det skulle kunna vara en rödgul trumpetsvamp som har en genetisk/miljöbetingad variation? Eller finns det svampsnyltingar som går på trattisar på det här sättet, så som TommyD föreslår? Alla gruppens hattar såg likadana ut på undersidan.
Och ingen var svartnande Jan A.
Bortsett från färgen tycker jag att det ser ut som rödgul trumpetsvamp. Hur är lukt och smak om du jämför med trattkantarell och rödgul trumpetsvamp?
Tja antingen kan det vara trattkantareller som har en dragning åt att likna rödgul trumpetsvamp, eller så är det rödgul trumpetsvamp som har en dragning åt att likna trattkantareller. Eller så kan man med DNA-analys komma fram till att det är en ny art (som verkar hända hela tiden nuförtiden).
Haha! Vilket underbart svar TommyD :-)
Jag ger mig nu och ska försöka släppa frustrationen att inte kunna veta säkert. Dessutom förstår jag inte varför jag inte tänkte på att lukta på svampen HLilja. Det hade ju faktiskt kunnat hjälpa mig. Hursomhelst så lämnade jag dem kvar vid vägkanten eftersom jag kände mig nöjd med det jag redan plockat. Klassiska trattkantareller och rödgula trumpetsvampar samt blek taggsvamp, kantareller, smörsopp, tall- och granblodriska.
Vilken fantastisk svamphöst vi har i år!
Fina blodriskor :) De är genomätna och halvruttna nu där jag bor, men var fina och stora för en månad sen.
Den översta (?) svampen liknar de exemplar du frågar om i ursprungsinlägget, tycker jag. Kanske som en rödgul trumpetsvamp med otypisk färg (rättar mig efter dem som föreslår detta). Den som ligger i mitten med undersidan upp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.