Jag har många gånger sett vad jag tror är svavelgul slöjskivling. Denna är liknande, men utan det där illgula. Är min gissning rätt?
Smaken är mild.
Ett sätt att identifiera rökslöjskivling är den distinkta smaken. De smaker (enligt min åsikt) av gröna ärtor och har en starkt metallisk eftersmak. Har dem också i mängder på landet. Kan tillägga att jag blev illamående första gång jag åt dem även om det bara var ett par (välstekta) hattar. Har dock inte hört någon annan tala om det…
Nu går jag och suger på en bit. Lite metalliskt kan jag känna, men annars mer som rå champinjon än gröna ärtor. Mest en mild svampsmak.
Tack för svaret! Jag funderar vidare.
Jag har också svårt att känna den där ärtsmaken…
Jag tycker att det ser ut som rökslöjskivling.
Ser onekligen ut som yngre exemplar av rökslöjskivling. Både hätten och skivorna blir mörkare med tiden. Dock bäst att invänta expertsvar:)
Tack! Det fanns andra kluster med äldre svampar, som jag dock glömde fota. De hade även en mörkare fot hela vägen.
Svavelgul slöjskivling har en påtaglig bitter smak!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.