0 864 visningar

3 svar

Korallticka!?!?

Lena B

1 okt 2021 kl. 10:56

Förvånades över en märklig ”hög” vid foten av vår gamla ek. Fotade och gick in och googlade. Kom fram till att det måste vara en korallticka. Den är, står det, rödlistad men är både ätlig och nyttig. Undrar lite hur jag ska tänka. Och om jag kan använda den. Hur gör jag det bäst?

0

C-J

1 okt 2021 kl. 11:16

Ja, korallticka. Fin signalart. Den går att äta men jag skulle inte äta den utan bara vara stolt över att den har funnit sin plats där vid den ståtliga eken. Den återkommer ofta med nya fruktkroppar varje höst men det kan ibland gå många år emellan.

0

HLilja

1 okt 2021 kl. 12:24

Jag svarar detsamma som i ett annat inlägg ang samma svamp, att om man tycker att det är kul att provsmaka den kan man ju ta en bit lite försiktigt på något bra ställe och tillaga den och låta resten stå kvar. Jag har tyvärr varken hittat eller smakat den så har inga tips om tillagning.

0

Jan A Uppsala

1 okt 2021 kl. 12:57

Tycker att har man den hemma på tomten, så kan det vara kuf att veta hur den smakar! Och den är faktiskt ganska god!                                       
Googla t.ex. på “korallticka hen of the woods tillagning” så kommer en hel del fram!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone