Hej! Såg några svampar bryta upp ur jorden i en park, bara denna lilla var kvar när jag skulle ta en på vägen hem. Inte intresserad av att äta då den växte vid en väg i en stad, men är nyfiken vad för svamp det är.
Den bröt upp ur marken nedanför en lind, men eftersom den är i en park var det några meter till syrén om bara ett
Par tiotal meter till alla möjliga lövträd.
Skalan på kniven syns dåligt men svampen är ca 8 cm lång. Doftar nötigt, ev lite sött med inslag av rädisa i snittytan. Verkar inte ändra färg, kanske lite långsamt brunröd i hatten.
De bilder jag tittat på har jag inte riktigt känt igen den brunstrimmiga hatten och den släta vita foten den här har. Kan det vara en vägchampinjon, eller kanske en strandängschampinjon om saltstänk från vägsalt går lika bra som havssalt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.