0 672 visningar

7 svar

Ätbar champinjon?

MyWindowBox

1 okt 2021 kl. 22:36

Skåne. Flera stycken har dykt upp i min och grannens trädgård. Växer i gräsmattan. Växer nära en död tall, ett fikonträd och en fläder. Behaglig svampdoft. Ingen ”strumpa”, har även letat i gräset, så jag inte har missat nån. Tryckte in med fingret i hatten, det resulterade inte i gul färgskiftning, men inte i rosa heller. Puderrosa skivor på unga exemplar. Fjällar lätt i hattens periferi. Kan det vara en ätlig champinjon? Ängschampinjon? Tycker hattformen på de unga exemplaren är lite udda för en champinjon? Tacksam för hjälp!

0

TommyD

2 okt 2021 kl. 06:16

Ja det ser ut att vara någon av de rodnande champinjonerna. Ängschampinjon är mycket möjlig.

0

MyWindowBox

2 okt 2021 kl. 17:36

Tack för svar! Vågar jag äta dem, TommyD?/MyWindowBox

0

TommyD

3 okt 2021 kl. 08:28

Jag skulle inte ha några problem med att äta den.

0

MyWindowBox

3 okt 2021 kl. 11:30

Tack! Åt dem igår och mår alldeles utmärkt! De var utsökta!

0

MyWindowBox

5 okt 2021 kl. 13:40

Har en fråga till. När jag skar ner dessa i grytan, så var fotens nedersta del gul. Kände ingen obehaglig doft, och tryck på hatten eller foten resulterade inte i gul färg. Efter tillagning blev anrättningen inte gulfärgad och hade endast en behaglig champinjondoft. Inga symptom efter att ha ätit dem. Kan ätliga champinjoners fötter vara gula vid fästet när man skär i dem? Nu tror jag inte att det jag har ätit är karbolchampinjoner, men funderar ändå? Tacksam för svar!

0

HjalpMedSvampar

5 okt 2021 kl. 15:45

Snöbollschampinjon är ätlig och är ofta lite gul i vissa partier, men utan att gulna kraftigt och snabbt.

Kanske kan vara så med ängschampinjon också.

Champinjoner som luktar karbol gör verkligen det också, det är inte något subtilt finsmakeri som det ofta kan vara när svampvetare beskriver dofter. Det luktar faktiskt mer som restprodukter av bensinproduktion eller bränt gummi än något man vill äta.

0

MyWindowBox

6 okt 2021 kl. 03:39

Tack för ditt svar! Mycket bra info!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone