Hattens undersida vore bra att få se! Även doft och smak är viktiga kännetecken för kremlor. Din kremla kanske kan vara sillkremla men också storkremla.
Ser inte ut som sillkremla. Jämför med giftkremla och se om det kan stämma
Läs här: http://svampguiden.com/kremlor/
Jag har plockat rätt mycket kremlor och jag tycker också det inte ser ut som en sillkremla. Den ger ju ett väldigt “vitt” och “rent” intryck och det brukar vara giftkremla då. Även den klarröda färgen tycker jag tyder på det. Sillkremlan har mer matt-röd hatt.
Men du kan enklare avgöra detta med lukten på den och även smaka lite försiktig på skivorna. Är det giftkremla kommer det bränna till.
Länken som skickades ovan är ju väldigt bra också.
Lycka till med kremlorna! Oavsett vad de heter m.m., så är det så enkelt, att ser kremlan trevlig ut och smakar bra, så är den - enligt bl a mig - bättre/godare än nästan alla andra svampar! Om du googlar på t.ex. “svampguiden,(kremlans namn)” så kan du läsa massvis av omdömen m.m. genom många år!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.