0 907 visningar

7 svar

Syltade kantareller ?

Anders

20 jul 2004 kl. 13:17

Någon som testat detta ? Är det värt besväret eller är det lika bra att käka upp allihop direkt ?

Hittade ett recept på Tasteline.se som verkar helt ok

http://www.tasteline.se/recipe/showRecipe.asp?intChannelID=1&lngRID=4567&tlfo=0

Går det att göra likadant med tex Blek Taggsvamp ?

0

Annemarie Kjell

20 jul 2004 kl. 23:14

Hej
Den erfarenhet jag har av inlagd svamp är att man lägger in Fjällig taggsvamp i en ättikslag som för sill, mycket gott. En annan är att man lägger in skivor av Karl Johan i en lag av olivolja, vitvinsvinäger och örtkryddor, även det smakar mycket bra. Så det kan ju vara värt att testa ditt recept.

0

Irene

21 jul 2004 kl. 11:00

Att sylta gula kantareller måste väl betraktas som en hädelse (åtm. slöseri med en svamp som har så speciell och god smak i sig själv)?
Med all ättika, socker och kryddor borde det inte spela någon större roll om man väljer en svamp med mindre smak.

Det som jag brukar sylta, är trattkantareller med curry, ingefära och päron (gott till grillat fläsk).

0

Anders

22 jul 2004 kl. 14:03

Visst kanske det kan kännas som slöseri med fin svamp men om man “tröttnat” på de vanliga så kanske man vill testa att göra nåt nytt om man ändå har kantareller hemma. ;)

0

Irene

22 jul 2004 kl. 14:14

Skryt om ditt överflöd du bara 8-)
I en urgammal svampkokbok hittade jag recept på syltad sandsopp, så den kan det vara läge att prova när man hittat mycket av dem.

0

Birgitta

23 jul 2004 kl. 17:26

Allt beror på mängden! I slutet på sommaren - hösten när frysen är full brukar jag sylta både gula och trattkantareller, det finns olika inläggningar både med ättika och oliv olja gott till kött.
Sandsoppen är super-god torkad, mycket godare än färsk.
Synd att sylta den. om man nu skulle hitta mycket

0

Maria W

1 aug 2004 kl. 13:45

Hej, jag har gjort syltade trattkantareller och även svampmarmelad av gula kantareller i flera år och det är jättegott att ha och äta till kött hela vintern. Kan verkligen rekommendera receptet på länken.

0

Anders

10 aug 2004 kl. 21:23

Har nu testat receptet här ovan och jag maste säga att det böev kanongott. Ångrar inte en sekund att jag “offrade” 2 liter kantareller för detta. Möjligtvis att man skulle kunna ha aningen mindre ättika för att få ännu godare smak. Mums mums !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone